Symptom på trasig TDC givare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Symptom på trasig TDC givare

Post by Percy »

Hej!

Har haft problem med en megane 2 som stannat både i trafiken och därefter haft svårt att starta. TDC givaren kan orsaka startproblem. I mitt fall när motorn är varm och plötsligt stannat. Startmotorn går runt men ingen som helst tändning sker. Kan en trasig TDC givare även få motorn att stanna under körning? Känns som om motorn tappar all kraft, kan hacka fram och tillbaka och sedan dör.
På märkesverkstaden hävdade de att det var TDC givaren men jag är lite tveksam då jag bytte den för dryga 2 år sedan. Kabelkontaken och den nya givaren hade inte samma spår så jag fick meka och tejpa lite, så är inte 100 på att kontakten gick helt in men den har ju fungerat i 2 år nu.
Har själv funderat på bränslepump/filter då tanken var på 1/4 de två första stoppen men 1/2 tank vid senaste stoppet. Motorn har gått 150000 och har 11år på nacken. Hur länge skall pump+filter (integrerad tror jag) hålla?

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Symptom på trasig TDC givare

Post by Robin »

Går soppapumpen på tändningen när den dött ?

felkoder ?

TDC brukar inte ställa till problem när bilen är igång utan endast vid start.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Symptom på trasig TDC givare

Post by Percy »

Soppapumpen durrade nog vid tändning efter att motorn stannat (bromspedal+start)

Servicen hävdade att det fanns felkod på TDC och de bytte ut givare + kabel

Hittills har det gått bra men jag har inte kört några längre sträckor ännu.
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Post Reply