F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Hej.
Har en F7P som det knackar i. Årsmodell enligt kamdreven -91
Motorn sitter i en Renault R8 Folkrace som jag köpte med vetskap om att det knackade i motorn. Nu har jag kollat igenom kamrem, som ser mycket bra ut och det ser ut att stämma med märkningarna. Märkningarna på kamdreven stämmer mot "hacken" i överkant på kåpan. Nedre märkningen pekar mot en "bula" i plastkåpan. Så vad jag kan utröna av mitt "gogglande" ska det stämma.
Har läst mig till att det kan bli "lagersnurr" på dessa motorer - Någon som har upplevt det och vet hur det låter då.
Den går lite tungt så den orkar inte riktigt slå igång med bara batteriet utan jag har fått tagit till "starthjälp" för att den ska starta. Vill inte starta den något mer nu innan "knackandet" har lokaliserats.
ALLA tips mottages tacksamt.
/ Per-Åke...
Per-Åke Svensson
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Nu har jag kollat lite mer. Det verkar komma från toppen.. det knackande ljudet.
Kan det vara så att någon ventillyftare har hängt sig ! fastnat ihop...
Per-Åke Svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Joakim16v »

PeAk68 wrote:Nu har jag kollat lite mer. Det verkar komma från toppen.. det knackande ljudet.
Kan det vara så att någon ventillyftare har hängt sig ! fastnat ihop...
Ja, det är relativt känt fenomen på F7P/R att lyftarna kan bäcka ihop om bilen står länge eller om man slarvar med oljebyten/oljekvalitet..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Joakim16v wrote:
PeAk68 wrote:Nu har jag kollat lite mer. Det verkar komma från toppen.. det knackande ljudet.
Kan det vara så att någon ventillyftare har hängt sig ! fastnat ihop...
Ja, det är relativt känt fenomen på F7P/R att lyftarna kan bäcka ihop om bilen står länge eller om man slarvar med oljebyten/oljekvalitet..
OK. Vet inte hur det har sköts med motorn tidigare. Oljebyten borde de ha skött. Det enda jag vet i dagsläget är att den stått sedan hösten 2015. Får ge mig på övre delen av motorn och förhoppningsvis så borde det lösa sig.
Per-Åke Svensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Tony »

PeAk68 wrote:
Joakim16v wrote:
PeAk68 wrote:Nu har jag kollat lite mer. Det verkar komma från toppen.. det knackande ljudet.
Kan det vara så att någon ventillyftare har hängt sig ! fastnat ihop...
Ja, det är relativt känt fenomen på F7P/R att lyftarna kan bäcka ihop om bilen står länge eller om man slarvar med oljebyten/oljekvalitet..
OK. Vet inte hur det har sköts med motorn tidigare. Oljebyten borde de ha skött. Det enda jag vet i dagsläget är att den stått sedan hösten 2015. Får ge mig på övre delen av motorn och förhoppningsvis så borde det lösa sig.
ä ut och kör som du stulit den så slutar det sen, behöver pumpa runt lite olja i dom bara så brukar det sluta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Nu har jag lyft på ventilkåpan, vilket var mer jobb och skruvar än jag trodde. Såg helt Ok ut där och det rör sig som det ska. Lite avlagringar såg jag men inte jättemycket.
Ut och köra den som om jag stulit den - Precis vad som kommer att göras. Ska bara montera i stol & bälte..
Ringde en 81-årig mekaniker till mig och sa att jag skulle köra "som en tjuv i 20 minuter" och efter det byta olja till en 15/40 olja så skulle det bli bra. Får leta upp en liten fin grusväg utan trafik och tältläger och sedan brumma på.
Per-Åke Svensson
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Provkörning idag var det planerat. Startade upp och höll lite varv och det lät bättre efter några minuter. Knacket i övre regionen av motor blev mindre & mindre, så det var ju bra och skulle precis ge mig på att köra lite... men se det ville inte motorn bak i R8:an.
Det började att slamra som bara den i motorn, men som tur var så hade jag näven bredvid huvudbrytaren och bröt strömmen direkt. Nu är det nog så att det har blivit "lagersnurr" i motorn.
Ingen oljetryckslampa lyste.. Det var det roliga det.. Blir till att lyfta ur motorn.. tyvärr
Men fått tips på en annan motor som har stått i ett garage i många år. Dock så heter den motorn F7R. Någon som vet om F7R har lika infästning mot v-låda, och att man kan använda samma elektronik som jag har i bilen nu (F7P).
Per-Åke Svensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Tony »

PeAk68 wrote:Provkörning idag var det planerat. Startade upp och höll lite varv och det lät bättre efter några minuter. Knacket i övre regionen av motor blev mindre & mindre, så det var ju bra och skulle precis ge mig på att köra lite... men se det ville inte motorn bak i R8:an.
Det började att slamra som bara den i motorn, men som tur var så hade jag näven bredvid huvudbrytaren och bröt strömmen direkt. Nu är det nog så att det har blivit "lagersnurr" i motorn.
Ingen oljetryckslampa lyste.. Det var det roliga det.. Blir till att lyfta ur motorn.. tyvärr
Men fått tips på en annan motor som har stått i ett garage i många år. Dock så heter den motorn F7R. Någon som vet om F7R har lika infästning mot v-låda, och att man kan använda samma elektronik som jag har i bilen nu (F7P).
lådan passar men din elektonik gör inte det, f7r från megane har ingen fördelare för jag antar att det inte är en williams f7r du hittat
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Tony wrote:
PeAk68 wrote:Provkörning idag var det planerat. Startade upp och höll lite varv och det lät bättre efter några minuter. Knacket i övre regionen av motor blev mindre & mindre, så det var ju bra och skulle precis ge mig på att köra lite... men se det ville inte motorn bak i R8:an.
Det började att slamra som bara den i motorn, men som tur var så hade jag näven bredvid huvudbrytaren och bröt strömmen direkt. Nu är det nog så att det har blivit "lagersnurr" i motorn.
Ingen oljetryckslampa lyste.. Det var det roliga det.. Blir till att lyfta ur motorn.. tyvärr
Men fått tips på en annan motor som har stått i ett garage i många år. Dock så heter den motorn F7R. Någon som vet om F7R har lika infästning mot v-låda, och att man kan använda samma elektronik som jag har i bilen nu (F7P).
lådan passar men din elektonik gör inte det, f7r från megane har ingen fördelare för jag antar att det inte är en williams f7r du hittat
Motorn jag har fått tips om har fördelare, och ser precis likadan ut på utsidan som min F7P.
Min F7P ska komma från en Clio 16v. Den har årsmärkning -91 på kamdreven.
Den F7R jag fått tips om ska vara från mitten av 90-talet. Den har stått i ett garage i minst 15 år, Ägaren är inte jättesugen att sälja då han skulle ha den till något projekt enligt tipsaren. Ska försöka besöka garaget hans och kolla in motorn, för att få fram en årsmodell mm.
Per-Åke Svensson
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Göte J »

F7R är en 2-litersmotor och F7P 1,8 liters. Så jag antar att programvaran skiljer för dessa motorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine
// Göte J
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Tony »

PeAk68 wrote:
Tony wrote:
PeAk68 wrote:Provkörning idag var det planerat. Startade upp och höll lite varv och det lät bättre efter några minuter. Knacket i övre regionen av motor blev mindre & mindre, så det var ju bra och skulle precis ge mig på att köra lite... men se det ville inte motorn bak i R8:an.
Det började att slamra som bara den i motorn, men som tur var så hade jag näven bredvid huvudbrytaren och bröt strömmen direkt. Nu är det nog så att det har blivit "lagersnurr" i motorn.
Ingen oljetryckslampa lyste.. Det var det roliga det.. Blir till att lyfta ur motorn.. tyvärr
Men fått tips på en annan motor som har stått i ett garage i många år. Dock så heter den motorn F7R. Någon som vet om F7R har lika infästning mot v-låda, och att man kan använda samma elektronik som jag har i bilen nu (F7P).
lådan passar men din elektonik gör inte det, f7r från megane har ingen fördelare för jag antar att det inte är en williams f7r du hittat
Motorn jag har fått tips om har fördelare, och ser precis likadan ut på utsidan som min F7P.
Min F7P ska komma från en Clio 16v. Den har årsmärkning -91 på kamdreven.
Den F7R jag fått tips om ska vara från mitten av 90-talet. Den har stått i ett garage i minst 15 år, Ägaren är inte jättesugen att sälja då han skulle ha den till något projekt enligt tipsaren. Ska försöka besöka garaget hans och kolla in motorn, för att få fram en årsmodell mm.
clio williams kom -93 vad jag vet den är 2,0 16v med fördelare såldes aldrig i sverige
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PeAk68
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2016, 09:57
Firstname: Per-Åke
Surname: Svensson
Location: BERGVIK

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by PeAk68 »

Renovering av F7P-motorn som sitter i bilen kommer att göras i vinter.
Den F7R-motor som jag fick tips om hade en för stor prislapp för att hamna i en FolkRace. Motorn hör till en Clio, som är importerad, men aldrig registrerad i Sverige. Han har allt kvar... även karossen mm.
Nu behöver jag tips på motordelar till bra priser.. men jag startar en ny tråd när det projektet börjar.
Per-Åke Svensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: F7P - med motorknack. vad kan det vara.

Post by Tony »

PeAk68 wrote:Renovering av F7P-motorn som sitter i bilen kommer att göras i vinter.
Den F7R-motor som jag fick tips om hade en för stor prislapp för att hamna i en FolkRace. Motorn hör till en Clio, som är importerad, men aldrig registrerad i Sverige. Han har allt kvar... även karossen mm.
Nu behöver jag tips på motordelar till bra priser.. men jag startar en ny tråd när det projektet börjar.
Då är det en clio williams
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply