Vattenskada strul med ac/fläkten . Traffic 05

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Christofferss
Posts: 2
Joined: 22 Aug 2016, 22:18
Firstname: Chris
Surname: List
Location: Stockholm

Vattenskada strul med ac/fläkten . Traffic 05

Post by Christofferss »

Hallå gott folk!

Jag har en Traffic 05a som för några månader sedan började hacka och strula på tomgång och vid gaspådrag fanns det ingen kraft . efter att ha öppnat motorhuven insåg jag rätt snabbt att detta berodde på vatten som droppade från ac eller fläkt paketet som hänger ovan motorn och droppade ner på tändspolarna. och i sin följd pajja! :evil: . läckan hittade jag under fönsterlisten och tätade men nu har min fläkt slutat fungera helt . det spelar ingen roll vilket läge det blåser otroligt dåligt . har nån någon aning om vad detta kan vara måste jag byta hela fläkten eller är det nån komponent som bara behövs bytas . Jag antar att det måste vara pga vattnet detta har uppkommit för fläkten har gått igång engång för att sedan sluta när jag behövde honom som mest en solig 25 gradig dag ...
hoppas nån har något tips!

tack på förhand . Mvh Chris
Chris List
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vattenskada strul med ac/fläkten . Traffic 05

Post by Stymie »

Det sitter väl ett kupéfilter före fläkten som är igensatt och dessutom vått. Har du kollat och bytt det?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Christofferss
Posts: 2
Joined: 22 Aug 2016, 22:18
Firstname: Chris
Surname: List
Location: Stockholm

Re: Vattenskada strul med ac/fläkten . Traffic 05

Post by Christofferss »

Det har jag inte gjort . Ska kolla upp det imorgon kväll efter jobbet. Jag är en riktig hobby meck. Så alla sanna tipps som är lätta kommer jag inte själv på !! Återkommer imorgon. Tack för tippset
Chris List
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vattenskada strul med ac/fläkten . Traffic 05

Post by Stymie »

Om fläkten inte går överhuvudtaget på någon hastighet så kan fläktmotorn gått sönder. Går den bara på viss/vissa hastigheter kan det var glapp i kontakten till fläktmotståndet eller så har fläktmotståndet gått sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply