Renault megane lite strul och abs/ESP problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Horsefeathers
Posts: 11
Joined: 19 Aug 2009, 12:47
Firstname: Kristoffer
Surname: Lind
Location: Åre

Renault megane lite strul och abs/ESP problem

Post by Horsefeathers »

Hej alla, tillbaka med en Renault och denna gång en megane 1.6 16v från 2005

Köpte bilen för ca 1 månad sedan och efter 2 veckor så bönade lite saker att strula.

Nr 1: Den varnar för Esp fault samt den lampan lyser och även abs lampan lyser.
Det byttes en abs givare för ett tag sedan då det stod som fel på besiktningen och gissar att där kan det blitt lite fel. Alltså den fick en 2a och sedan fixades felet så den gick igenom. Vid köp var det inga fel med det. Kan kanske vara att man måste nollställa felkoden men då den inte visade nåt första tiden så undrar jag vad det kan vara för "enkel lösning" man kan kika på först innan jag skickar den på felsökning. Vad kan jag kolla på själv och ev rengöra osv?

Nr 2: spolarpumpen arbetar (låter) men det kommer ingen vätska på framrutan men det funkar på bakrutan. Läst och sett det kan va någon gummiring som strular i pumpen men tips på hur man kan kika på lösningar så slipper jag lämna till verkstad. Kan skruva själv en del men vill gärna veta vad man ska kika efter och vad vanliga fel/lösningar är. Annars blir det till att beställa en ny pump bara.

Nr 3: När man startar bilen så kommer ett medelande om att seat heat activated. Trots de inte är aktiverade. Men jag kan slå på dem och då funkar de men medelande försvinner inte. Är det nåt relä som spökar eller är det ett känt "fel" ?

Då den upplevs stundtals svårstartad - alltså den startar men vill dö direkt (ett par sekunder) så testar man igen och då funkar den. Eller så ger man den lite gas och då fungerar allt, skall rengöra spjället osv om jag måste byta pumpen eller vad tror ni det kan vara?

Bakre gardinen har "åkt ner" i dörren, går det att skruva upp sidan och fixa tro? Tror ev det saknas nån hållare där men sånt kan man lösa eller åka på skroten och se om det finns.

4: säljaren (privat bilhandlare) sa han bytt olja och filter men jag har ett medelande om "oil nånting soon" och en liten skiftnyckel. Kan jag nollställa det då bilen Max gått 50 mil sedan köp. Visst det kanske bara är påfyllning och sen funkar det.

Annars rullar bilen på fint och allt men jag tycker drt är hög kupeljud när man kör snabbt men så kanskmeganerna ska vara. Kan vara däcken eller något. Vad ligger denna modell på för varvtal nör man kör runt 100km i timmen. Jag tycker bara det är på 5ans växel den låter lite högt i kupén.


Om man bryter strömmen genom att koppla av batteriet en stund nollas koder då eller utsätter man sig för mer strul? tänkte på fönsterhissar, nyckelkort osv som kan jävlas. Radiokoden har jag så jag kan mata in den om det skulle strula.

Tack på förhand!
Kristoffer Lind åre
Horsefeathers
Posts: 11
Joined: 19 Aug 2009, 12:47
Firstname: Kristoffer
Surname: Lind
Location: Åre

Re: Renault megane lite strul och abs/ESP problem

Post by Horsefeathers »

Oj insåg denna nog skall ligga under problem och problemlösning. Kanske admin kan flytta den åt mig så allt är rätt
Kristoffer Lind åre
Horsefeathers
Posts: 11
Joined: 19 Aug 2009, 12:47
Firstname: Kristoffer
Surname: Lind
Location: Åre

Re: Renault megane lite strul och abs/ESP problem

Post by Horsefeathers »

Nån som vet om man måste ta bort däcken för att komma åt abs sensorn och rengöra de kontakterna? Eller kommer man åt enbart genom att vrida hjulen?


Problemet med ESP fault samt abs och esp som börjar lysa efter någon sekund bilen startas är det jag verkligen behöver hjälp med och jag tänkte rengöra kontakter samt kolla allt enkelt innan jag lämnar in det till verkstad så alla ideer och tips mottages tacksamt :)
Kristoffer Lind åre
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault megane lite strul och abs/ESP problem

Post by Robin »

Hej !

ABS givaren skulle jag kolla upp. Vet att på Scenic och vissa megane kan hållaren rosta av, då läser den inte korrekt helt enkelt.

Spolarpumpen går väl framåt för ena rutan och bakåt för andra. Kolla slangar och även backventilen i pumpen.

Kolla kablaget under stolen, så det inte är glappt eller kanske rent utav fukt/ärj där.

Svårstartad, så skulle jag kolla tändspolar och så det inte är fukt/överslag i tändbrunnarna.

Har den åkt ner är det nog kört. Handtaget fungerar ju som ett stopp för fjädern. far den in så rullar den väl upp sig. Dock går det nog att riva dörrsidan och kanske spänna om fjädern. Men clipset/handtaget behövs för att den ska stanna i läge. Väldigt vanligt att detta händer då man släpper/tappar gardinen så den far ner med en jäkla smäll. Några ggr sen så är det kört. Morrar till mina ungar att Gef-n i gardinen överhuvudtaget :D

Servicelampan kan du nolla själv. Vrid på tändningen (inte starta). Bläddra sedan fram till service bilden. Håll nere den nedre bläddrarknappen tills serviceindikatorn börjar blinka. Håll lite till och sen kan du nolla den på ca 20000km :)
https://www.youtube.com/watch?v=z1mg7qzYJaI

Det är bara 1.6an det dära så den är säkert rätt högvarvig i 100km/h kan ja tänka mig.

Lyfter du batteripolen så kan felkoder nolla sig, men du ska helst in med Renaults Clip. Du tappar även radiokod om du lyfter polen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply