Byte av tändlås problem
Moderator: Forumpolisen
Byte av tändlås problem
Hallå
Jag blev tvungen att byta tändlås på min Renault 19 chamade - 92 så jag beställde ett på skroten och bytte utan problem. Nu är det så att jag kan ej få igång något i bilen eller själva bilen. Jag tänkte att batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt men fortfarande samma sak.
Det ända som starta på bilen är en vattenpump som ska hjälpa till att kyla toppen när motorn är avstängd.
Har tyvärr lite erfarenhet av bilen el så jag har tänkt lämna in den men skulle gärna villa ha någon feedback om det är någon som tror sig veta vad felet kan vara. Det ända jag har haft i åtanke är någon immobilizer som slaget i eftersom jag bytt tändlåset.
Tacksam för all hjälp
MVH Isak
Jag blev tvungen att byta tändlås på min Renault 19 chamade - 92 så jag beställde ett på skroten och bytte utan problem. Nu är det så att jag kan ej få igång något i bilen eller själva bilen. Jag tänkte att batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt men fortfarande samma sak.
Det ända som starta på bilen är en vattenpump som ska hjälpa till att kyla toppen när motorn är avstängd.
Har tyvärr lite erfarenhet av bilen el så jag har tänkt lämna in den men skulle gärna villa ha någon feedback om det är någon som tror sig veta vad felet kan vara. Det ända jag har haft i åtanke är någon immobilizer som slaget i eftersom jag bytt tändlåset.
Tacksam för all hjälp
MVH Isak
Isak Rolandsson
Re: Byte av tändlås problem
Startspärren sitter på fjärrknappen på dessa.
Alltså IR fjärren. Du får flytta över skalet till nya nyckeln. Men det sitter iofs inget chip som ska läsa nån krans runt tändlåset, utan det enda du behöver göra är att låsa och låsa upp bilen. Denna aktiverar sig sen igen efter ca 15min. Så lämnar man bilen olåst tex, så måste man alltid låsa och låsa upp den för att den ska starta.
Alltså IR fjärren. Du får flytta över skalet till nya nyckeln. Men det sitter iofs inget chip som ska läsa nån krans runt tändlåset, utan det enda du behöver göra är att låsa och låsa upp bilen. Denna aktiverar sig sen igen efter ca 15min. Så lämnar man bilen olåst tex, så måste man alltid låsa och låsa upp den för att den ska starta.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- Stymie
- Posts: 3611
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Byte av tändlås problem
IR-mottagaren i bilen är monterad ovanför innerbackspegeln. Det brukar kunna komma in vatten från antennfoten som skadar kortet. Ta försiktigt loss det svarta plastglaset och dra ut kortet för att se om det ser OK ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Byte av tändlås problem
Ok, ska testa det.Robin wrote:Startspärren sitter på fjärrknappen på dessa.
Alltså IR fjärren. Du får flytta över skalet till nya nyckeln. Men det sitter iofs inget chip som ska läsa nån krans runt tändlåset, utan det enda du behöver göra är att låsa och låsa upp bilen. Denna aktiverar sig sen igen efter ca 15min. Så lämnar man bilen olåst tex, så måste man alltid låsa och låsa upp den för att den ska starta.
Isak Rolandsson
Re: Byte av tändlås problem
Jaha, kanske kommit in något innan jag ställde in i garage för förvaring.Stymie wrote:IR-mottagaren i bilen är monterad ovanför innerbackspegeln. Det brukar kunna komma in vatten från antennfoten som skadar kortet. Ta försiktigt loss det svarta plastglaset och dra ut kortet för att se om det ser OK ut.
Isak Rolandsson
Re: Byte av tändlås problem
Jag har testat att låsa bilen en längre tid för att se om det går efter det men fortfarande samma sak. Vattenpumpen stannade iaf efter ett tag som den ska göra. Vet ej om detta är IR läsaren men jag tror det
Vet ej om den är trasig eller ej, svårt att se på något sätt.
Någon som har några andra ideer?
Vet ej om den är trasig eller ej, svårt att se på något sätt.
Någon som har några andra ideer?
Isak Rolandsson
Re: Byte av tändlås problem
Stämmer !
Om startspärren är i ska det gå att "gnugga" på starten, men den startar inte. Är det helt dött är felet nån annanstans.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Om startspärren är i ska det gå att "gnugga" på starten, men den startar inte. Är det helt dött är felet nån annanstans.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Byte av tändlås problem
Den är helt död, kan ej använda varningsblinkers eller något annat. Vet ej vart huvudsäkringarna på denna bil kan sitta. Har kollat alla inne i bilen och alla är hel. Det känns som det kanske kan vara en huvudsäkring eller något i den stilen.Robin wrote:Stämmer !
Om startspärren är i ska det gå att "gnugga" på starten, men den startar inte. Är det helt dött är felet nån annanstans.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Isak Rolandsson
Re: Byte av tändlås problem
Jaa, eller en jordfläta som gett sig. Rätt vanligt
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: