Däcktryckskontroll Dacia Duster -15

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
marauder64
Posts: 2
Joined: 05 Jan 2016, 12:58
Firstname: Tobias
Surname: Sölvebring
Location: Storfors

Däcktryckskontroll Dacia Duster -15

Post by marauder64 »

Min Duster 2015 har börjat varna för förändrat däcktryck. Naturligtvis har jag kollat däcktrycket, vilket visar sig stämma varje gång. Min hustru, som är den som använder bilen, talar om att det känns som att bakvagnen dansar/vobblar till varje gång lampan har tänts. Har själv provkört bilen varje gång, men utan att känna något konstigt. Ibland kan det gå veckor imellan, ibland bara någon dag, sedan tänds lampan igen?

Bilen har gått knappt 1500 mil, så detta är väldigt förbryllande och irriterande.
Tobias Sölvebring
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Däcktryckskontroll Dacia Duster -15

Post by Stymie »

Min gissning är att bilen kört i en grop eller liknande då varningen uppkommer. Däckstrycket kan öka då däcket komprimeras. Upplevelsen av den dansande bakvagnen kan komma av att bakaxeln antagligen är halvstel på den modellen. Då man kör över ett gupp med ett hjul påverkas båda hjulen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Däcktryckskontroll Dacia Duster -15

Post by Robin »

Sitter det givare i ventilerna på den ?
Annars kan det kanske vara olika däcktryck fram och bak om den skulle gå på ABS givaren.

Har både haft VAG och Volvo bilar som man måste synka om dessa med knappen ibland.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply