Hur skruvar man ner bländande dimljus?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Hur skruvar man ner bländande dimljus?

Post by Renault2004 »

Besiktiga min Renault megane 1,6-04 och det enda dom anmärkte på var lite lätt bländande dimljus. :D Trodde först dom menade vänster dimljus men enligt pappret är det både höger och vänster. :shock:
Jag är jätteglad att det var ett så enkelt fel, kunde ju ha varit värre. [smilie=117.jpg]
Men hur bländar man ner dimljusena? :shock:
Fick rabatt på ombesiktningen så vill göra den snarast. :D
Tacksam för bra förklaringar och ev bilder/videoklipp. [smilie=001_005.gif]
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Mikael_A
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2010, 10:20
Location: Stockholm

Re: Hur skruvar man ner bländande dimljus?

Post by Mikael_A »

Man sticker in en lång och stor stjärnmejsel underifrån kofångaren. Finns stora plasthål där, men justeringsskruven sitter en bit in.

Besiktningsmannen justerade det åt mig på besiktningen en gång...
Mikael Andersson
Megane Touring 2005
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Hur skruvar man ner bländande dimljus?

Post by Renault2004 »

Tack!
Vi hittade de små hålen, värre att hitta en skruvmejsel som både räckte upp och var av rätt storlek. Nu är det dimljuset som var bländande nerskruvat ilf, det högra sa dom inget om utan dom hängde upp sig på det vänstra dock skrev dom in båda på pappret. Men jag va med på hela besiktningsrundan och såg när dom mätte ljusena och att han inte brydde sig om det högra men mätte om det vänstra flera ggr.
I vilket fall som helst så tar jag med mig skruvmejseln in och säger han att det inte duger så ska jag be dom att rätta till det och hänvisa till att du fått hjälp på din besiktningsstation.
Har bytt till dubbade vinterdäck nu samt har jag en DXXL mimbur i bilen också som väger en del. Kan väl hålla tummarna för att det inte blir samma gubbe igen utan den unga killen som vill hjälpa till. <3 :D
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Post Reply