Efterdra topplocksbultar Clio..??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
amax
Posts: 12
Joined: 10 Feb 2015, 19:36
Location: VARBERG

Efterdra topplocksbultar Clio..??

Post by amax »

Frågan gäller 1.4i e7j-756

Bytt toppackning efter alla konstens regler men funderar om man ska efterdra bultarna?
Så här gjorde jag när jag drog åt bultarna. 20nm på alla sedan 100° på det. Lossade 1-2 helt sedan 20nm och så drog jag 100° igen lossade 3-6 och gjorde samma sak sedan 7-10 samma där.

Det var exakt 2 år sedan jag bytte packning på samme bil utan att efterdrar så därav min fråga. Toppen är planad denna gång och det gjordes inte förra gången.
Andreas Johansson, Varberg
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??

Post by Göte J »

Såvitt du bytte till nya bultar och följde de moment och vinklar som gäller, behövs ingen eftertdragning. I nyare motorkonstruktioner dras topplocksbultarna lite över sträckgränsen, så att de fjädrar och då behövs ingen efterdragning. Drar du gamla bultar på nytt över sträckgränsen är det risk för brott!
// Göte J
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??

Post by Tony »

Låter inte som korrekt förfarande av dragning, brukar stå på förpackningen, sist jag på en renault drog så var det Nm, vinkel, lossa, Nm vinkel och det gäller alla bultarna "samtidigt"

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
amax
Posts: 12
Joined: 10 Feb 2015, 19:36
Location: VARBERG

Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??

Post by amax »

Göte J wrote:Såvitt du bytte till nya bultar och följde de moment och vinklar som gäller, behövs ingen eftertdragning. I nyare motorkonstruktioner dras topplocksbultarna lite över sträckgränsen, så att de fjädrar och då behövs ingen efterdragning. Drar du gamla bultar på nytt över sträckgränsen är det risk för brott!
// Göte J
Måste erkänna att jag snålat in på bultarna denna gång :oops: .




Tony wrote:Låter inte som korrekt förfarande av dragning, brukar stå på förpackningen, sist jag på en renault drog så var det Nm, vinkel, lossa, Nm vinkel och det gäller alla bultarna "samtidigt"

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Gick efter schemat på den nya packningen som följde med i förpackningen. Det skilde 3° som står enligt Haynes rekomendation ska man dra 97°. Även där står det som jag skrev ovan hur det ska lossas och dras. 20nm 100grader Haynes 20nm och 97grader.
Andreas Johansson, Varberg
Post Reply