Efterdra topplocksbultar Clio..??
Moderator: Forumpolisen
Efterdra topplocksbultar Clio..??
Frågan gäller 1.4i e7j-756
Bytt toppackning efter alla konstens regler men funderar om man ska efterdra bultarna?
Så här gjorde jag när jag drog åt bultarna. 20nm på alla sedan 100° på det. Lossade 1-2 helt sedan 20nm och så drog jag 100° igen lossade 3-6 och gjorde samma sak sedan 7-10 samma där.
Det var exakt 2 år sedan jag bytte packning på samme bil utan att efterdrar så därav min fråga. Toppen är planad denna gång och det gjordes inte förra gången.
Bytt toppackning efter alla konstens regler men funderar om man ska efterdra bultarna?
Så här gjorde jag när jag drog åt bultarna. 20nm på alla sedan 100° på det. Lossade 1-2 helt sedan 20nm och så drog jag 100° igen lossade 3-6 och gjorde samma sak sedan 7-10 samma där.
Det var exakt 2 år sedan jag bytte packning på samme bil utan att efterdrar så därav min fråga. Toppen är planad denna gång och det gjordes inte förra gången.
Andreas Johansson, Varberg
Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??
Såvitt du bytte till nya bultar och följde de moment och vinklar som gäller, behövs ingen eftertdragning. I nyare motorkonstruktioner dras topplocksbultarna lite över sträckgränsen, så att de fjädrar och då behövs ingen efterdragning. Drar du gamla bultar på nytt över sträckgränsen är det risk för brott!
// Göte J
// Göte J
Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??
Låter inte som korrekt förfarande av dragning, brukar stå på förpackningen, sist jag på en renault drog så var det Nm, vinkel, lossa, Nm vinkel och det gäller alla bultarna "samtidigt"
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Efterdra topplocksbultar Clio..??
Måste erkänna att jag snålat in på bultarna denna gång .Göte J wrote:Såvitt du bytte till nya bultar och följde de moment och vinklar som gäller, behövs ingen eftertdragning. I nyare motorkonstruktioner dras topplocksbultarna lite över sträckgränsen, så att de fjädrar och då behövs ingen efterdragning. Drar du gamla bultar på nytt över sträckgränsen är det risk för brott!
// Göte J
Gick efter schemat på den nya packningen som följde med i förpackningen. Det skilde 3° som står enligt Haynes rekomendation ska man dra 97°. Även där står det som jag skrev ovan hur det ska lossas och dras. 20nm 100grader Haynes 20nm och 97grader.Tony wrote:Låter inte som korrekt förfarande av dragning, brukar stå på förpackningen, sist jag på en renault drog så var det Nm, vinkel, lossa, Nm vinkel och det gäller alla bultarna "samtidigt"
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Andreas Johansson, Varberg