Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by Renault2004 »

Min mamma har en Renault megané 2.0 16v -04.
Nu har lite mystiska problem uppkommit som ska få sig en lösning, ni är så många pålästa och smarta personer här inne så tänkte få lite hjälp av er.

Signalhornet har slutat att fungera likaså vindrutespolarna men vindrutetorkarna funkar. Vi trodde att blinkersen hade gått för den blinka snabbt på instrumentpanelen men lampan va hel och börja funka igen när vi efter tre personers mörbultade armar, ett par svordomar och miljoner med olika tillvägagångssätt fick ur blinkerslampan för att upptäcka att den var hel fick joxa tillbaka den igen och då funka den. :shock:

I vintras/höstas ville inte bilen starta och då var det något med rattlåset. Att bilen trodde att den var stulen osv. Var oxid på två säkringar som hörde till rattfunktionen, de bytes ut och rattlåset byttes ut och funkar som det ska peppar peppar.

Men nu börjar annat spöka i mammas bil, Vad kan detta bero på?
Gremlins?! Troll?! Ove Sundberg?! Poltergeist?! [smilie=001_07.gif] [smilie=07.gif] [smilie=117.jpg] [smilie=117.jpg]

Snälla alla ni smarta renault kännare, kom med förslag på var vi ska börja kolla fel eller om det är en exorcist som behövs. [smilie=117.jpg]
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
GLR
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2011, 21:07
Location: Nyköping
Contact:

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by GLR »

Om namn på inläggen är ett krav skall det väl vara ett obligatoriskt krav vid registreringen av en medlem. Eventuella signaturer blir då upp till medlemmen att använda om man vill. Nu blir det bara extra arbete för moderator att ständigt påpeka.
Gunnar Lysell
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by Renault2004 »

john wrote:Namn på inläggen tack 8)
Hej!
Jag vet inte vad du menar, jag har mitt namn och ort. Det står under mitt inlägg. Vad exakt menar du att jag ska ändra på eller lägga till? =)
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by john »

Om man läser vad som gäller enligt reglerna på forumet så är hela namnet och ort som ska stå.
Allt enligt våra regler på forumet.
Eftersom många inte sätter ut namn och ort så påminner man om det och i värsta fall raderas inläggen om man har otur.
John Ignell Enviken
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by Renault2004 »

john wrote:Om man läser vad som gäller enligt reglerna på forumet så är hela namnet och ort som ska stå.
Allt enligt våra regler på forumet.
Eftersom många inte sätter ut namn och ort så påminner man om det och i värsta fall raderas inläggen om man har otur.
Men det har jag ju gjort, står ju Sylvia Larsen Trosa. :?:
Nu har jag gjort det tydligare och har kollat så att alla obligatoriska ifyllningar är ifyllda så som namn och ort. Är det ok nu? =)
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by Robin »

Låter som du har fukt/vatten på fel ställe. Ibland brukar dräneringarna vid torpedväggen sätta igen sig med löv. Då tar vattnet en annan väg, vilket är förbi säkringarna :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by john »

Var inte riktat personligen till dig.
Det var en som gjort ett inlägg på sidan utan namn eller ort.
John Ignell Enviken
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tuta, vindrutespolare och blinkers la av.

Post by Stymie »

Poltergeisten (färdriktningsvisarens och vindrutespolarnas ande) är troligen kablagebrott (en eller flera trådar) mellan spakarna vid ratten.

Ta ut och kontrollera kablaget mellan de två spakarna mycket noggrant (kan behöva resistansmätas/ringas med multimeter)
https://www.flickr.com/photos/stymie/26326748875
https://www.flickr.com/photos/stymie/26260524201
https://www.flickr.com/photos/stymie/26260525941

Tutan kan vara slut, kan rosta upp inuti. Man måste ta ner fronten för att komma åt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply