Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by hampus_lind »

Hej,

Har en renault trafic 2004 (långa bussen), bensinare med taskiga avgasvärden, nedslag på besiktning. Haft den inne på verkstad förra året då byttes lambdasonden vilket verkade lösa problemet. Men nu har jag alltså fått nedslag igen.

Enligt besiktningsgubben beter den sig som att bilen alltid är kall.

Jag har haft problem med att den inte gått på alla cylindrar tidigare, en teori som verkstan har är att detta gett permanenta skador på katalysatorn så den behöver ev bytas ut.

Har egentligen två funderingar;
1) Har som sagt bytt lambdasond och även gjort oljebyte nyligen. Är katalysatorn nästa steg eller skulle ni titta på något annat först?

2) Det sitter en eberspächer under bilen (obs bensinare) som jag inte riktigt begriper vad den gör, finns ingen timer eller så för uppvärmning av bilen/motor. Men den har iaf börjat leva rövare senaste tiden, går extra länge och låter extra högt. Den verkar starta tillsammans med motorn när den är kall. Någon som vet vad den har för uppgift och om det kan vara den som orsakar dåliga avgasvärden eller om den också lider av en dålig katalysator?

Tack på förhand,
Hampus
Last edited by hampus_lind on 04 Apr 2017, 15:38, edited 1 time in total.
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Avgasvärden

Post by hampus_lind »

Slänger med värdena från besiktningen:

1. Förhöjd tomgång lambda-värde 8.2.1.2 felaktigt
2. Tomgång CO-halt 8.2.1.2 för högt.
3. Tomgång HC-halt 8.2.1.2 för högt.
4. Förhöjd tomgång CO-halt 8.2.1.2 för hög.

CO: 8,1 (0,3)
CO 2500 var: 8,3 (0,2)
HC: 682 (200)
Lambda: 0,78 (0,97-1,03)

Gränsvärden inom ().

/H
Hampus Lind
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by Stymie »

Har du kollat tempgivaren på motorblocket? Om den inte fungerar så lär bilen tro att den är kall hela tiden. Har du tagit ut felkoder och kollat av andra mätvärden via OBDII-uttaget?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by hampus_lind »

Hej å tack för svar.

Nä, motorn blir ju varm och håller sig inom normala förhållanden (enligt tempmätaren iaf), så jag har inte tänkt på tempgivaren alls.

Inte hunnit kolla koderna än, men ska försöka leta reda på läsaren och se vad jag få ut.

Tack,
Hampus
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by hampus_lind »

Inga felkoder och nu har jag även bytt katalysator, men det blev ingen större skillnad på värdena.

Motorn går för fett/tror att den är kall. Vad kan det vara för givare som reglerar det?

Tempmätaren visar normaltemp, kan det ändå vara tempgivaren i blocket?

Mvh
Hampus
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by hampus_lind »

Ser att det finns två tempgivare, en som sitter i blocket och en IAT (intake air temp). Är det mest troligt att IAT'n eller den i blocket spökar?

/H
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Avgasvärden Renault trafic -04 bensin

Post by hampus_lind »

Löst: Bytte tempgivare i insuget, främre lambdan samt rengjorde vevhusvent. Sen gick den igenom utan problem.

Hade förmodligen räckt med främre lambdan.....

/H
Hampus Lind
Post Reply