Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zam1000
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2017, 11:29
Firstname: Per
Surname: Olsson
Location: Valla

Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by zam1000 »

Hej.
Nån som vet vilket det är?
Per Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by Stymie »

Det sitter väl inget relä till kylarfläkten? Fläkten är väl avsäkrad och kablaget går via en tempsensor i kylaren vidare till fläkten och därefter till jord. Kontrollera om du har spänning fram till tempsensorn samt en bra jord.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
zam1000
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2017, 11:29
Firstname: Per
Surname: Olsson
Location: Valla

Re: Relä till kylarfläkt megane 1 1998

Post by zam1000 »

Ok.
Jag frågade på verkstaden , iof så var han motvillig att svara alls.
Han sa iallafall att det kunde vara kopplat via nåt relä.
Och att om jag drog bort kontakten till tempsensorn skulle fläkten gå igång, annars kunde det vara reläet. Men han var väldigt disträ och motvillig så jag litar inte riktigt på han.

Jag har ingen spänning till tempsensorn. Går den att kontrollera på nåt vis?
Om det är som du säger så måste väl tempgivaren få spänning nånstans ifrån, säkringen till är hel iaf.

Fläkten funkar om jag lägger på 12v direkt.
Per Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by Stymie »

Du kan bygla kontaktstycket till tempsensorn, då ska fläkten gå (ha tändningen på, vissa bilar behöver ha tändningen påslagen för att ge ström till fläkten).

Hur mätte du spänningen? Mät mellan kontaktstycket och jord med en multimeter. Har du spänning då så byglar du kontakten för att se om fläkten går igång. Går fläkten inte igång så bör du granska jordanslutningen till fläkten. Vanligt att den rostar sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
zam1000
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2017, 11:29
Firstname: Per
Surname: Olsson
Location: Valla

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by zam1000 »

Tack för svar.
Jag har mätt och kommit fram till att det är 12v matningen till termogivaren som inte kommer fram.
Och den får sin matning från säkringsdosan inne i kupen om jag fått rätt uppgifter. Och säkringen är hel, så jag misstänker nån dålig koppling på vägen.
Och det ska vara nån koppling vid namn R34 på vägen som jag inte vet vart den är.
Kanske är lika bra att dra en ny 12v matning till den bara?
Per Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by Stymie »

Enklast blir då egen matning, glöm inte att avsäkra den i så fall!

Du har väl den där modellen som har en taskig kopplingsplint nära batteriet. Har skapat en hel del bekymmer för Meganeägare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
zam1000
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2017, 11:29
Firstname: Per
Surname: Olsson
Location: Valla

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by zam1000 »

Aha. Ok. Så jag ska leta nära batteriet.
Får kolla lite där då!
Annars blir det en ny matning.
Per Olsson
zam1000
Posts: 6
Joined: 21 Mar 2017, 11:29
Firstname: Per
Surname: Olsson
Location: Valla

Re: Relå till kylarfläkt megane 1 1998

Post by zam1000 »

Fixat.
Tog en ny matning som jag säkrade av.
Varmkört och kontrollerat, fläkten fungerar igen.
Mvh. Per
Per Olsson
Post Reply