1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by PerIpI »

Har problem med sambons Scenic 2012:a med 1.6 dci 130-motorn.

Det började med att man kände avgaslukt i kupén, framför allt vid motorstart.

Därefter kom efter en tid felmedelande om "check injection system.

Med OBD-verktyg läser jag ut felkod P0470 som skall peka mot Exhaust pressure sensor.

Sambon påstår också att den har tappat i "turbo-tryck" jämfört med tidigare (körde dock någon loggning med OBD och såg att den gick att få upp i sina 1.5 bars övertryck cirka), jag är inte lika van vid att köra bilen, så mycket möjligt att den är lite slöare än normalt.

Det finns ett pys-ljud (tänk ffffff.... ) som går att koppla ihop med gaspådrag, ju mer pådrag, desto mer pysljud. Pysljudet lokaliserat till bakkant av motorn (typ ovankant turbon).

Om jag kopplar bort vakuumledningen till vakuumklockan vid turbon så upphör pyset. Dock har jag inte kört bilen i detta tillstånd. Vet någon om "1.6 dci - 130" har VNT/VGT-styrning, eller är det dump-ventil?

Vid tomgångskörning så känner jag att det är sug/vakuum i ledningen som går till vakuumklockan.

Om det är en dumpventil så pekar det väl mot magnetventilen som felaktig??

Någon som kan ge tips, vägledning, framför allt om det är VNT/VGT eller dumpventil?

Tack för hjälp!
Per
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by PerIpI »

Yepp, kan stämma in om avgasventilen ställt sig i "stängt" läge möjligen? La lite fett där fjädern ligger an och därefter gick den lätt mellan sina lägen. Monterade dock ihop den felaktigt första gången och fick då också kod P1484. Andra gången gick det bättre. Nollställning och provtur och inga aktiva felkoder kvar.

Dock fortfarande "pys-ljud" "fffff" / "ssss" vid pådrag, men mindre än tidigare och först vid kraftigare pådrag. Tycker också att det går att sniffa lite avgaser i ventilationen fortfarande.

Skulle det kunna vara så att det är någon packning som gått som följd ifall avgasventilen stått stängd/fel?? Men var i så fall??

Finns INTE något ljud typ "tappad ljuddämpare" över huvud taget, det är ett rent "vitt" brus vid pådrag. Detta borde betyda att läckan (?) är efter partikelfiltret ("ljuddämpare") väl?

Finns tydlig avgaslukt dock (före katalysatorn?). Tänkbara kandidater EGR och alla packningar efter partikelfilter typ?

Det blir nog att köra vidare som att inget hänt tills det verkligen har hänt iallafall =).

Som svar på min tidigare fråga (VNT eller dumpventil) så har jag sett beskrivet att R9M-130-motorn (1.6 dci) har en variabel turbo-geometri, alltså ställbara ledskenor som styr avgaserna infallsvinkel mot turbon, därmed faller min tidigare teori.

Tack för hjälpen!
Last edited by PerIpI on 29 Jul 2017, 12:15, edited 1 time in total.
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by Stymie »

Knepigt. Svårt att lokalisera eventuella fel. Någonstans måste avgaserna gå ut om de inte kommer fram i avgassystemet. EGR är ju då direkt misstänkt. Lycka till och berätta gärna om du hittar något.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by PerIpI »

Tyvärr, problemen bestående av avgaslukt och pysljud finns kvar. Tog ett nytt tag med det nu ikväll med inställningen "det kan väl inte vara så himla svårt att hitta den läckan".

Kollade först undersida partikelfilter, avgassystem och EGR-sida och där finns inget läckage. Efter en stund på tomgång så startade pysljudet och vad jag kan höra så kommer det från turbon. Allting dock inkapslat med värmesköldar så jag kommer ej åt källan.

https://www.dropbox.com/s/65i5ybrh7u6jn ... M.png?dl=0
Image

Jag misstänker nu att läckan ligger före turbon, exempelvis packning mellan turbo och "exhaust manifold" och det känns väl inte som ett DIY eller?? (trångt). Någon som gjort liknande jobb (eller i närheten). Måste motorn ut eller klarar man detta på plats ovanifrån/underifrån?

Finns det annars någon som har tips på verkstad i Göteborgsregionen som är bra på Renault? Antar att Bilia inte är riktigt rätt för ett sådant här jobb??

Hamo i Mölndal såg jag i någon (gammal) tråd, gäller det fortfarande? (skall kanske behandlas i ny tråd dock.. )
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by Stymie »

Det finns en lågtrycksslang före turbon som kan läcka (på K9K-motorn (1.5dci) så går den över motorn nära kamremmen till turbon). Något liknande borde finnas på R9M också. Den kanske trycks ut om det blir stopp i avgassystemet?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by PerIpI »

Tid beställd på verkstad (Hamo - Mölndal nästkommande Onsdag). De menade också att det fanns någon slang som kunde gå läck . Har försökt kolla på min motor och jämfört med K9K, men hittar inte slangen som avses. Är det "breather hose" som avses?
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by Stymie »

Kanske denna bild kan ge någon ledtråd: http://allaboutdieselz.blogspot.com/201 ... nergy.html

Det jobbiga med Scenicen är att man måste ta bort plastsjoken mot vindrutan för att överhuvudtaget se något. Hade jag haft tid hade jag kunnat kika på min. Ett tips är annars en stark ficklampa. En sådan borde kunna påvisa var ett läckage är genom att belysa röken.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
PerIpI
Posts: 36
Joined: 14 Aug 2015, 10:00
Firstname: Per
Surname: Nockhammar
Location: Mölnlycke

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by PerIpI »

Läckan hittad och lagad av verkstaden. Det var anslutningen till diff-tryck-sensorn (eller ev. absolut-tryck-sensor) för partikelfilter? Jag fick inte klart för mig var den satt, men jag förmodar någonstans vid turbon. De fick tydligen lägga ett antal timmar för att hitta källan och deras knep var rökmaskin använd från avgassidan.

Slangstumpen ser riktigt kraftig ut (nätarmerad i två lager och överdragen med silikon), kan det vara att den till och med sitter på avgassidan på turbon??

Image
https://www.dropbox.com/s/nclt5wenpdy88 ... 1.jpg?dl=0

Tack för hjälp och engagemang Stymie!
Per Nockhammar
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.6 dci 130 // Avgaslukt // Pysljud // Felkod P0470

Post by Stymie »

Den slangen brukar gå sönder, men då intill partikelfiltret pga värmen. På denna modell så måste spjället i avgassystemet fungera. Vart ska avgaserna annars ta vägen? Troligen så skapar övertrycket när spjället är stängt läckaget i de här slangarna.

Så här ser troligen trycksensorn ut:
https://www.flickr.com/photos/stymie/10 ... otostream/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply