Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Karhu »

Efter att ha lossat på batteriet så har "oil level check" försvunnit från instr. panelens datadisplay!
Det är en Kangoo Express 2014 års modell

Efter det så var ca 9 st felkoder som har nollats, en av felkoderna var oljenivå-censorn som också gick att nolla, men ingen oljenivå kontroll på instrumentpanelens datadisplay trots det!

Vad kan felet vara?

Mycket tacksam för tips!
Björn Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Stymie »

Har du inte garanti kvar på bilen? Låter suspekt med så många felkoder. Vad var anledningen till att batteriet togs bort?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Karhu »

Stymie wrote:Har du inte garanti kvar på bilen? Låter suspekt med så många felkoder. Vad var anledningen till att batteriet togs bort?
Nää, garantin har gått ut! Jag tog bort batteriet för att bättre komma åt att kolla säkringarna i elektronikboxen som sitter till höger om batteriet, en mycket besvärlig historia.
Anledningen till att jag ville kolla säkringarna är att jag råkade göra en kortslutning då jag mätte sp. på innerbelysningen, efter det så försvann all innerbelysning och jag har en kvarstående felkod från någon låskista som inte känner att bildörren är öppen.
Alla säkringarna är hel, så jag försöker nu att först få tillbaka oljenivåchecken, innerbelysningen tar jag lite senare!

Jag måste först köpa en OBD felkods-läsare

Jag antog att bildatorn fick alla felkoder då den blev spänningslös när batteriet avlägsnades.

Troligen så måste jag bita i det sura äpplet och lämna in bilen till Volvo, men kul att i alla fall försöka!
Björn Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Stymie »

Jag skulle definitivt lämna in bilen till Renault för en felsökning och begära ett kostnadsförslag på reparation. Det är stor risk för att du bränt något viktigt. Innerbelysningen styrs väl av dörrlåsen. Det ska inte bli några felkoder för att man tar bort batteriet, men klocka, fönsterhissar och radio brukar behöva lite handpåläggning efteråt.

Noterade att Kango Express, Master och Trafic bara har två års garanti, dock med obegränsad körsträcka. Övriga bilar har 5 år.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Karhu »

Stymie wrote:Jag skulle definitivt lämna in bilen till Renault för en felsökning och begära ett kostnadsförslag på reparation. Det är stor risk för att du bränt något viktigt. Innerbelysningen styrs väl av dörrlåsen. Det ska inte bli några felkoder för att man tar bort batteriet, men klocka, fönsterhissar och radio brukar behöva lite handpåläggning efteråt.

Noterade att Kango Express, Master och Trafic bara har två års garanti, dock med obegränsad körsträcka. Övriga bilar har 5 år.
Joo, jag skall nog lämna in bilen till Volvo, men först så skall jag köpa en OBD felkodsläsare, en sådan måste man nog ha i alla fall.

Allting i bilen verkar att fungera normalt förutom innerbelysningen och att datorn inte gör någon "oil level check" vid start som den gjorde förut!

Radion fick jag ju förstås skriva in koden på, men inga problem med något annat efter att jag anslöt batteriet igen!

Jag misstänker att det är någon ytterligare parameter som måste nollas förutom oljenivå-censorn för att datorn skall börja kolla oljenivån?
Björn Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Stymie »

Innerbelysningen fungerar inte om bilen tror att dörrarna är stängda. Tänds inte belysningen oavsett vilken dörr som öppnas? Vet inte hur dimningen av belysningen fungerar på de där (relä eller datorstyrt).

Oil Level Check ska väl dyka upp när du slår på tändningen, men inte startat? Det är inte så att du bara har fel visningsmeny uppe? (vet inte hur det ser ut på din Kangoo).

OBDII-läsare ... finns hur många som helst. Enklast är en med kabel och inbyggd display. Själv har jag en Wifi-baserad ELM327 dongle och kör DashCmd app (Dahscommand) på en iPhone.

För att få full kontroll så behövs CLIP, Renaults egna hård- och mjukvara.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Re: Ingen "Oil level check" på min Kangoo!

Post by Karhu »

Stymie wrote:Innerbelysningen fungerar inte om bilen tror att dörrarna är stängda. Tänds inte belysningen oavsett vilken dörr som öppnas? Vet inte hur dimningen av belysningen fungerar på de där (relä eller datorstyrt).

Oil Level Check ska väl dyka upp när du slår på tändningen, men inte startat? Det är inte så att du bara har fel visningsmeny uppe? (vet inte hur det ser ut på din Kangoo).

OBDII-läsare ... finns hur många som helst. Enklast är en med kabel och inbyggd display. Själv har jag en Wifi-baserad ELM327 dongle och kör DashCmd app (Dahscommand) på en iPhone.

För att få full kontroll så behövs CLIP, Renaults egna hård- och mjukvara.
Innerbelysningen är datorstyr och jag har en felkod från någon av dörrlåsen, snart så vet jag vilken då jag har beställt en Felkodsläsare Renault Dacia OBD2 - iCarsoft RT II.
Nää, innerbelysningen är död oavsett vilken dörr jag öppnar, men det problemet känns inte så akut.
Ska kolla på vad jag kan googla om felkoden när jag vet den, och se om det blir ett volvoproblem eller om jag klarar det själv?

Oil level check brukar dyka upp efter att jag startat motorn, och den brukar var uppe på displayen en irriterande lång tid, ca 45 sek
Björn Olsson
Post Reply