OBD läsare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

OBD läsare

Post by Karhu »

Hej!
Jag vill nu köpa en OBD felkodsläsare och undrar vilken jag borde köpa?
Det behöver inte vara EN AV proffs kvalitet, men den skall kunna identifiera dom flesta eller helst alla felkoder och kunna släcka dom

Jag har en Kangoo Express 1,5dCi 2014 års modell.

Då det finns en uppsjö av olika felkodsläsare känner jag mig osäker och är lite rädd att köpa fel, så tips emottages mycket tacksamt!
Björn Olsson
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: OBD läsare

Post by anlu »

Hej, jag använder Icarsoft i907. Kanske inte den bästa som kan allt, men för det priset helt OK. Googla på'n för mer info.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Re: OBD läsare

Post by Karhu »

anlu wrote:Hej, jag använder Icarsoft i907. Kanske inte den bästa som kan allt, men för det priset helt OK. Googla på'n för mer info.
Hej! Jag funderar på en Renault Dacia OBD2 - iCarsoft RT II!
Hur funkar den om jag byter bil till t.ex en Volvo, Opel eller kanske en Ford?

Jag har svårt att tro att man måste byta OBD lösare för att man byter bil, vet du något om detta, jag gör det inte!
Björn Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: OBD läsare

Post by Stymie »

Bara CLIP kan läsa ut och nolla alla felkoder, men övriga läsare kan få ut de allvarliga felen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: OBD läsare

Post by anlu »

Hej igen, hade samma funderingar också inför köpet då. Men de universella mer kraftfulla varianterna låg i en annan högre prisklass med en löpande kostnad för uppdateringar(kan ev. finnas fler alternativ nu). På den jag har finns dels ett "mode" för Renault-modellerna och ett universellt OBDII, men faktum är att den hittat fler felkoder i det universella OBDll-läget. Har inte testat i OBDII-läget på andra bilar men det bör ju även fungera oavsett bilmärke troligen då på de vanligare/enklare felkoderna. Den uppföljaren du nämner kan ju inte vara sämre.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Karhu
Posts: 10
Joined: 05 Apr 2017, 09:18
Firstname: Björn
Surname: Olsson
Location: Kiruna

Re: OBD läsare

Post by Karhu »

Stymie wrote:Bara CLIP kan läsa ut och nolla alla felkoder, men övriga läsare kan få ut de allvarliga felen.
Hur mycket skiljer CLIP från Renault Dacia OBD2 - iCarsoft RT II?

Det jag hittar om CLIP är att det diagnostik-verktyget är för Renaultbilar mellan 1996 och 2013, men min är en 2014!
Björn Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: OBD läsare

Post by Stymie »

Jag vet inget om Renault Dacia OBD2 - iCarsoft RT II, men CLIP kan läsa ut data från alla moderna Renaulter. Versionen på mjukvaran avgör om den kan läsa nyare bilar eller inte. Det är väl V169 eller liknande just nu. Dock är det förbehållet certifierade verkstäder att köpa och uppdatera (online) CLIP. Säljs en hel del kopior på nätet som kräver lite mjukvaruhack på gammal XP-dator. Inget som klubben eller jag förespråkar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply