Helljusrelä/säkring Renault Espace 04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andreas.fahlander
Posts: 1
Joined: 06 Feb 2018, 19:06
Firstname: Andreas
Surname: Fahlander
Location: Hedemora

Helljusrelä/säkring Renault Espace 04

Post by andreas.fahlander »

Är det nån som vet vart det sitter? Finns ju en del reläer o säkringar bakom batteriet, men ingen info om vilken säkring/relä som går vart.
Andreas Fahlander
Frank B
Posts: 12
Joined: 04 Jul 2015, 12:56
Firstname: Frank
Surname: Bylund
Location: Knäred

Re: Helljusrelä/säkring Renault Espace 04

Post by Frank B »

Det finns tre säkringsboxar i den bilen vad jag vet. En i motorrummet och en på var sida under instrumentpanelen. Båda under instrumentpanelen är sjukt krångliga att komma åt.
Jag har en bild på den som sitter på passagerarsidan, skall försöka komma ihåg var jag sett dom andra. Fattar inte hur man lägger upp bilder här på forumet!
Frank Bylund
seburens
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2016, 08:50
Firstname: Lars
Surname: Djrf
Location: Ludvika

Re: Helljusrelä/säkring Renault Espace 04

Post by seburens »

Hej
Espace-09 sitter Relä på säkringsboxens undersida. Inte ovanligt att lödningar släpper. Det är inte säkert det syns tydligt på lödningarna men med ett bra förstoringsglas så kan det vara till hjälp.
Man måste lyfta upp HELA instrumentpanelen och plastdelarna runt ratten för att komma åt. Det sitter ett tiotal skruvar som ska lossas. Sedan sitter säkringsboxen med en eller två skruvar och 4 st. multikontakter.
Jag hade problem med att halvljuset inte fungerade men plockade ut detta och tog bort en del tenn från några lödningar och på med nytt. Och då fungerar det igen.
Lars Djerf
Post Reply