Kupéfläkt Laguna 2 går ej. 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Kupéfläkt Laguna 2 går ej. 2002

Post by daspunner »

Blivit ombedd att titta på varför kupéfläkten slutat fungera på en Laguna från 2002. Inte fått bilen framför mej än så jag frågar mest för att få mej ett humm om var jag skall börja. Finns det något kring kupéfläkten som brukar vara det som går sönder? Styrning, motstånd, fläkten i sej?


Mvh Dave
David Maxim Tech n Mech
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kupéfläkt Laguna 2 går ej. 2002

Post by Stymie »

Har bilen stått ute i minusgrader länge? Då kan den frysa fast på grund av kondensvatten. Men i annat fall skulle jag undersöka kontaktstycket till fläkten. Där brukar kontakterna bli brända.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Kupéfläkt Laguna 2 går ej. 2002

Post by daspunner »

Nu går fläkten magiskt av sej självt igen. Men i och med att jag inte tror på magi så började jag med att lyfta på plasten till akvariet under vänstersidan på vindrutan. Jag har nämligen misstänkt kondens/väta och skulle sett om det låg vatten där pga igensatta avrinningskanaler eller liknande. Döm av min förvåning när jag fick se kupé-filtret från utsidan. Innebär ju att det är fri lejd rätt in i bilens fläktkanal.

Se bild nedan:

Image


Skall det se ut så? Den lilla förhöjda kanten/sargen är det än som hindrar vattnets väg rätt in i kupén. Förvisso plastpanel som täcker hela den delen av akvariet men det känns lite väl lite. Får känsla av att det saknas något.


Kan nån snälla bekräfta/dementera?

Och ja filtret skall bytas! (Äckligt)

/D
David Maxim Tech n Mech
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kupéfläkt Laguna 2 går ej. 2002

Post by Stymie »

Hoppsan! Ett av de snuskigaste filtren jag har sett. Tror nog att det ska se ut så där, bortsett från filtret. Rensa brunnen framför vindrutan och dräneringsrören ned så blir det korrekt funktion för avrinningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply