Hackig gång Megane -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andreasbilen
Posts: 2
Joined: 04 Mar 2018, 20:01
Firstname: Andreas
Surname: Bilén
Location: Göteborg

Hackig gång Megane -06

Post by andreasbilen »

Jag behöver lite tankehjälp.

Har en Renault Megane -06 som har lite problem. Den började hoppa lite för ett par dagar sedan och låter lite som en diesel. Den har iofs knackat länge och jag misstänker att dephaser snart är dags att byta men jag vill inte lägga de pengarna om jag inte måste. Well well nu till problemet.

Jag hittade en spole som var död. Bytte den och hör och häpna. Allt bara försvann. Den gick som en dröm! Körde glatt iväg för en testrunda men efter ett par mil så började den hoppa igen. Kollar spolarna men ingen verkade död. Jag bytte tändstift. De såg inget vidare ut så jag hade mina förhoppningar men nej.

Jag har en felkod som säger random misfire i en eller flera cylindrar. No Shit!
Den är inte så användbar så jag hoppas att någon vänlig skäl har haft precis samma fel och nu skall guida mig rätt :)

Skall jag byta alla spolarna ändå? Det känns ju onödigt men kan de vara "på väg"
Tändkablar?
ERG-ventil säger vissa. Och vart sitter den.

Grubblar!
Andreas Bilén
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hackig gång Megane -06

Post by Stymie »

En felkodsavläsare säger nog mer än våra gissningar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
andreasbilen
Posts: 2
Joined: 04 Mar 2018, 20:01
Firstname: Andreas
Surname: Bilén
Location: Göteborg

Re: Hackig gång Megane -06

Post by andreasbilen »

Ja och felkoden som jag beskrev ovan är bara rad om misfire. P0300. Generisk felkod
Andreas Bilén
Post Reply