Espace-09 generator trasig 3ggr

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Espace09
Posts: 3
Joined: 13 Mar 2018, 11:38
Firstname: Fredrik
Surname: Sundberg
Location: Bankeryd

Espace-09 generator trasig 3ggr

Post by Espace09 »

Hej,
Jag har en Espace-09. Generatorn har gått sönder 3 ggr under tiden jag ägt bilen. Vid ca 8000, 10000 och 12000 mil. Finns det något typfel på dessa generatorer? Jag är ju också fundersam på om det finns något annat fel som gör att generatorn går sönder? Men jag förstår inte riktigt hur? När generatorn gått sönder har det luktat bränd kylarvätska så man kan ju misstänka att det börjar läcka kylvätska inne i generatorn och sen blir det kortslutning. Men att samma sak händer 3ggr? Motorn har alltid haft temperaturer inom normalt område. Aldrig kokat.
Fredrik Sundberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Espace-09 generator trasig 3ggr

Post by Stymie »

Det finns säkert fler skäl till varför den går sönder. Enligt uppgift sitter det ett element i kylkretsen som har hög effekt (ca 1300-1600W) som används då det är kallt ute. Det ger en hög belastning (tillsammans med andra elförbrukare såsom fläkt, sätesvärmare, belysning mm vintertid. Har man då också någon liten kortis till jord så överbelastas generatorn. Generatorn är väl på 155A, ca 14V = ca 2170 W.

Här är ett exempel på kortslutning som kan ske:
http://www.renaultforums.co.uk/17-elect ... blems.html

Du vet säkert att det finns billigare generatorer att köpa på nätet ifall du vill komma ned i kostnad. Original hos märkeshandlaren är hiskeligt dyra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Espace09
Posts: 3
Joined: 13 Mar 2018, 11:38
Firstname: Fredrik
Surname: Sundberg
Location: Bankeryd

Re: Espace-09 generator trasig 3ggr

Post by Espace09 »

Ok! Tack för svaret. Med andra ord dags att läsa på om elsystem och plocka fram multimetern, försöka mäta och inspektera de kablar som går.

Nu blev bilen bärgad till Renault verkstad, så det blir en original igen. Funderar på att köpa en piratgenerator (fanns Bosch tex såg jag) och ha i beredskap i bilen. Låter ju troligt att det finns ett bakomliggande fel och då lär den gå igen om jag inte lyckas hitta felet.
Fredrik Sundberg
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Espace-09 generator trasig 3ggr

Post by Mats »

Köp ingen pirat! Det är bara slöseri, Skruvats som t.ex. som bara höll två veckor i en bil. Billiga renoverade eller Kina pirat är skräp! Att montera en Laguna utan kylning är inte heller nån bra idé, det passar fysiskt men om den inte är kompatibel programvarumässigt så det är stor risk att slå ut rattlåset och startspärren och behöva bärga bilen. Multimetern kommer du inte så långt med, du behöver en Clip. Laddningen styrs digitalt. Enheten som sköter det är märkligt nog ACC styrenheten. Bytte den på en Espace som käkade generatorer och efter det har den inte behövt nån ny. ACC styrenheten kan du köpa begad, se bara till att den har samma renault nr och kopiera configurationen med Clipen.
/Mats
/Mats Nilsson #524
Espace09
Posts: 3
Joined: 13 Mar 2018, 11:38
Firstname: Fredrik
Surname: Sundberg
Location: Bankeryd

Re: Espace-09 generator trasig 3ggr

Post by Espace09 »

Hej igen, det känns ju angeläget att reda ut om laddningsregleringen inte fungerar. Finns det något sätt att enkelt mäta det?

Jag sökte mer på webben och hittade ett par trådar där man pratar om inre kylvätskeläckage i generatorn som orsakar kortslutning i reglerdelarna av generatorn. Vilket lukten från motorhuven antyder.
Fredrik Sundberg
Post Reply