Byta antenn Megane 2003

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Janne1980
Posts: 1
Joined: 14 Mar 2018, 11:18
Firstname: Jan
Surname: Kuusela
Location: Södertälje

Byta antenn Megane 2003

Post by Janne1980 »

Hej,

Jag har precis köpt en Renault Mégane 1.6 kombi 2003 för en billig peng. Det är lite småfix på den b.la är antennen helt borta och jag måste byta fästet. Har någon här inne byt ut antenn och fäste på en Mégane som vänligen skulle vilja dela med sig hur man går tillväga.

Tack på förhand!
Jan Kuusela
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Byta antenn Megane 2003

Post by anlu »

Hej, jag bytte packning på min antenn för ett tag sen, då den gamla började pulveriseras. Det är 2 synliga plastkilar i bakkant på innertaket som man drar ut och sen kan man sänka ner det och komma åt att skruva ner en fyrkantsmutter. Själva gängan på antennfoten har en slits för kabeln/kablarna(antal beroende på utrustningsnivå). Det jag slapp då var ju att dra om antennkabeln/kablarna(noterade inget skarvstycke där jag var i alla fall), det kräver ju mer friläggande av tak o paneler på vägen. Tog en bild som det såg ut på min om det är till ngn hjälp samt om länken funkar(återkom annars):
https://drive.google.com/file/d/13fW4z3 ... sp=sharing
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Mikael_A
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2010, 10:20
Location: Stockholm

Re: Byta antenn Megane 2003

Post by Mikael_A »

Kabeln till fm-antennen är skarvad bakom plastpanelen mellan höger bagageruta/bakruta. Var försiktig så du inte viker taket när du böjer ner det, svårt att få det snyggt igen.
Mikael Andersson
Megane Touring 2005
Post Reply