Motorlampa Megane 2012

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pingis
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2018, 10:09
Firstname: Anders
Surname: Karlsson
Location: Köping

Motorlampa Megane 2012

Post by pingis »

Hej! Ny medlem och jag har inte ens en Renault. Min dotter har en och nu är det lite av panik. Hon befinner sig i fjällen men bor i mellansverige. Igår tändes det lampor i hennes Megane 1,5 diesel från 2012 och där hon är finns ingen tillgång till felkodsläsare. Jag har kikat på utländska forum och det verkar vara ganska vanligt att cruise control + injection system + anti pollution larmar samtidigt. På forum är det ju ofta en blandning av riktig kunskap och vilda gissningar så jag vet inte vad jag ska tro. Förslag är ventil för turbotryck, luftläckage vid turbon, för kort kabelhärva och föråldrad mjukvara. Är det någon vänlig själ som har kunskaper att dela med sig av så att min dotter med bebis kan ta sig hem från Idre? Idag är det lördag, sedan kommer söndag, Valborgsmässoafton och första maj så Renaulten har valt en ovanligt dålig tidpunkt att strula...
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorlampa Megane 2012

Post by Stymie »

Går bilen som den ska i övrigt? Om den gör det så är det antagligen spjället i avgassystemet som spökar. Det reglerar hur mycket avgaser som ska återcirkuleras in i motorn igen. En felkodsavläsare säger antagligen P1484 och P1485 om det är det felet. Normalt fastnar det i öppet läge, så det är bara att köra vidare då.

Om bilen går dåligt så kan det vara hål i slangar vid turbon, MAP-sensor mm. Svårt att gissa.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
pingis
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2018, 10:09
Firstname: Anders
Surname: Karlsson
Location: Köping

Re: Motorlampa Megane 2012

Post by pingis »

Tusen tack för svar. Bilen lär gå som vanligt och spjället ska vara bytt för ett par år sedan. Jag har rekommenderat dottern att köra hem imorgon om inte bilen börjar tappa prestanda. Här hemma har jag tillgång till en fin felkodsläsare. Jag tänker meddela i detta forum när felet är löst så någon annan kanske kan få nytta av mina erfarenheter.
Anders Karlsson
pingis
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2018, 10:09
Firstname: Anders
Surname: Karlsson
Location: Köping

Re: Motorlampa Megane 2012

Post by pingis »

Hallå igen. Nu har jag fått äran att läsa felkoder i Meganen. (Meganen - låter som ett finskt efternamn :D ). Koderna som dök upp var DTC0471 Krets tryckgivare före turbin Ogiltig signal - Permanent & DTC 1525 Farthållare med variabel hastighetsbegränsare: orimliga värden - Fel på position 1 och 2 i pedalpotentiometern. - Permanent. Nu ska jag googla på dessa felkoder. Någon som har förslag? Bilen går bra för övrigt.
Anders Karlsson
Post Reply