Cliomotor går ojämnt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dimaz
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2018, 16:09
Firstname: Dan
Surname: Dimaz
Location: Halmstad

Cliomotor går ojämnt

Post by Dimaz »

Jag chansar på ett inlägg i det här forumet. Jag har en Dacia Logan 2011, i vilken det sitter en Renault Clio-motor, flexifuel som har gått 4800 mil. Problemet är att den rycker vid jämn gas runt 2000 varv. Vid acceleration eller vid belastning, som uppförsbackar, går den rent. Dessutom blinkar den gula varningslampan för motorn ibland. Jag har haft den på verkstad. De kopplade upp bilen mot en dator, som angav felet misständning. De bytte tändstift. Ett av stiften var rostiga på sexkantsmuttern som man spänner fast stiftet med, men det kanske inte hör hit. Tändstiftsbytet hjälpte inte. De sa att de hade provat med en annan tändspole på det stiftet som hade varit rostigt, men jag vet inte om det stämmer, för jag har inte behövt betala för en ny tändspole. De misstänkte också en spridare, men drog sig för att byta alla fyra - jag vet inte vad det skulle kosta.
Längre kom vi inte. Verkstaden rådde mig att köra slut på etanolen och tanka bensin, men så långt har jag inte kommit än. Jag måste besiktiga snart, och får inte igenom bilen när motorlampan lyser. Jag vill helst inte lämna bilen på vinst och förlust till en märkesverkstad, för det kan ju bli hur dyrt som helst.
Någon som har varit med om det här? Varför rycker bilen på jämn gas, men den går som en raket när jag drar på? Är det något med tändningen, kanske tändspolarna ändå? Är det något med spridarna? Är det något otrevligt som skev topp eller sprickor i motorgodset som svettas ut vatten och ger sådana här effekter? Ventilerna? Eller helt enkelt bara otur med dålig etanol? Jag är urusel på motorer och sitter bara och gissar. Vad säger ni som kan sådant här?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by Stymie »

Med ditt namn i signaturen så kanske fler svarar. När det gäller ryckningar så kan de vara svåridentifierade. Men om motorlampan lyser så ska en felkod visas om man har en felkodsläsare. Misfire cyl X säger bara lite och det är vanligen bara några få saker som påverkar. Tändspole, spridare, tändstift i första hand. Vatten/fukt i tändstiftsgropar är ett vanligt fel som ger misständningar. När det gäller ren bensin så är det nog ett bra råd som kanske kan förbättra motoregenskaperna åtminstone tillfälligt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by john »

Läs reglerna för forumet du godkännt med att Namn ort ska vara med i inläggen.
John Ignell Enviken
Dimaz
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2018, 16:09
Firstname: Dan
Surname: Dimaz
Location: Halmstad

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by Dimaz »

Tack för svar, Stymie. John: Var i inläggen ser man namn och ort?
Dan Dimaz
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by john »

Nu har du namn och ort på inlägget så du hittade det nog själv. :D
John Ignell Enviken
Dimaz
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2018, 16:09
Firstname: Dan
Surname: Dimaz
Location: Halmstad

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by Dimaz »

Jag har inte ändrat något.
Dan Dimaz
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Cliomotor går ojämnt

Post by Stymie »

Fokus på felet ... kolla att du inte har vakuumläckor i slangar. Du kan köpa startspray på Biltema och spray runt slangarna i motorrummet för att se om tomgången förändras av det. I så fall har du hål på någon slang.

Förresten, vad är det för motor i den?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply