Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
surfwacks
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2018, 08:41
Firstname: Hardy
Surname: Glifberg
Location: Karlstad

Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by surfwacks »

Hej,

I början av sommaren lämnade jag in min Scénic 2,0 16V på den lokala verkstaden för stor service inkl. kamremsbyte, då jag tänkte att jag ändå skulle ha kvar den i ett par år till, och det var dags för kamremmen.

Vid upphämtningen av bilen noterade mekanikern ett knackande ljud som han verkade säker på berodde på en ventillyft, och föreslog att jag skulle boka en ny tid längre fram för att åtgärda detta. Han sa att det kan uppstå sådant ljud efter byta av olja om man kört med gammal olja för länge. :oops: Han avrådde mig dock inte från att köra bilen.

Efter mindre än två veckor har jag kört bilen ca 100 mil, och var på väg hem från jobbet när bilen plötsligt slutar svara på gas, och motorljudet blir annorlunda. Lite som att den kvävdes. Felkod: Check Injection. Bilen gick inte att starta efter detta. Resultatet blev en bärgning, då assistansgubben inte fick igång bilen heller.

Verkstaden har analyserat och konstaterat att en skruv lossnat/gått sönder från VVT-drevet, och orsakat en reva i kamremmen. Resultatet är att remmen måste bytas igen.

Frågor:

1. Kan den lossade skruven från VVT-drevet orsakat motorstoppet, eller är det troligare att något ännu allvarligare har hänt med motorn som en följd av den lossnade skruven?

2. Kan verkstaden ha gjort något fel som orsakat det uppkomna problemet? Missat något vid servicen?

3. Jag pratade kort med en Renault-tekniker som nämnde att "om remmen kuggat mer än 2 kuggar så är det kört för motorn", att det skulle bli en för dyr reparation då ventilerna troligen skadats då.

Verkstaden har gått med på att göra arbetet på sin bekostnad om jag står för delarna för ett nytt kamremsbyte (ca 4000kr, så jag antar att det är mer än bara remmen de tänker byta isf.). Eftersom det är en gammal bil bil vill jag definitivt inte lägga ner mer pengar om jag ändå måste skrota den sen.

Några tankar?
Harald Grytberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by Stymie »

Jag hade inte nöjt med erbjudandet. Det är helt och hållet verkstadens fel och de bör står för hela kostnaden. Materialet kostar inte heller några 4000 kr som jag ser det, möjligen hos Renault eller Mekonomen. Är det en Renaultverkstad som gjort jobbet så garanterar de jobbet i 12 månader.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
surfwacks
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2018, 08:41
Firstname: Hardy
Surname: Glifberg
Location: Karlstad

Re: Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by surfwacks »

Stymie wrote:Jag hade inte nöjt med erbjudandet. Det är helt och hållet verkstadens fel och de bör står för hela kostnaden. Materialet kostar inte heller några 4000 kr som jag ser det, möjligen hos Renault eller Mekonomen. Är det en Renaultverkstad som gjort jobbet så garanterar de jobbet i 12 månader.
Tack för svaret. I detta fall är det en lokal, MECA-ansluten verkstad som gjort jobbet.
Ska man tro att verkstaden inte gjort bytet fackmannamässigt, eller hur motiverar du att det är de som gjort fel? Jag håller med, men är inte tillräckligt teknisk för att avgöra vad de kan ha gjort för fel.
Harald Grytberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by Stymie »

Du som lekman kan inte förväntas veta hur ett fackmannamässigt arbete ska utföras. Det är dock troligt att de lossat på skruven till VVT-drevet av något skäl. Har man då inte dragit fast den ordentligt så kan vad som helst hända. Stå på dig, gå vidare om så behövs. Du ska inte behöva betala för en jobb som utförts troligen utförts felaktigt. Dessutom kommer de behöva lyfta toppen, byta ventiler etc för att få ordning på bilen. Så det är ett stort jobb. Hoppas att de vet hur det ska göras. :roll:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by john »

Det ska vara minst 12 månaders garanti på deras jobb även på Meca.
John Ignell Enviken
surfwacks
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2018, 08:41
Firstname: Hardy
Surname: Glifberg
Location: Karlstad

Re: Grand Scénic -04 motorhaveri efter kamremsbyte

Post by surfwacks »

john wrote:Det ska vara minst 12 månaders garanti på deras jobb även på Meca.
Tack! Tänkte inte ens tanken att de lämnar garanti på service i och med att bilen är gammal. Har nu kontaktat MECA centralt för att höra hur jag ska göra för att åberopa den 12-månaders garanti som de lämnar.
Harald Grytberg
Post Reply