Parkeringssensor Megane -08

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bekanten
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2018, 20:47
Firstname: Anders
Surname: Koch
Location: Uppvidinge

Parkeringssensor Megane -08

Post by Bekanten »

En bekant har nyligen köpt en Renault Megane -08. 105 hkr och med en dekal Eco2 i bakrutan.

I instruktionsboken står det att reglage för parkeringssensorn sitter i panelen vid handbromsen. Men dom knappar som sitter där går till stolsvärme!
Finns det varianter på dessa knappar och dess placering, eller kan dom t.o.m inte finnas med på vissa modeller?

Och till frågan om Eco2. Innan vi helt förstog vad Eco2 innebar så frågade jag en Renaultmekaniker på en auktoriserad Volvoverkstad. Han lät väldigt skeptisk till att köra på E85. Han lät väldigt likt dom motorreportrar, Robert Collin AB, Lasse Swärd och Jaques Waller båda på DN och ett antal till. Detta sa dom så fort dom kom åt för ca 10 år sedan. Dom och den aktuella mekanikern sa att: Det är farlig, det är dyrt, det fungerar inte och det är miljöovänligt! Ungefär samma uttalande.
Jag påpekade då att jag själv är inne på 8 och ½ år med min Volvo V70 2.0F -08. (Fordmotorn) Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen och den har fungerat utan problem. Då fick jag svaret att: Det är skillnad på en Volvomotor och en Renaultmotor!

Anvisningarna i instruktionsboken för att tanka E85 låter väldigt samstämmiga med instruktionerna i Volvoboken. Alltså att låta styrdatorn adaptera om man byter bränsle. Renault använde kanske ett annat ord, som jag har glömt nu, Men Volvo säger Adaptera. Och detta är jag fullt medveten om. Även hur det går till.

Men är det verkligen så att Renault inte klarar att gå på E85? Vad är forumets uppfattningar av er som har erfarenhet. (Kvällstidningsåsikter och falska grundlösa rykten och likande kan vi avvisa i det här sammanhanget) Jag söker alltså uttalande från dom som har verklig erfarenhet av E85 i en Renault Megane -08 Eco2.
Anders Koch
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Stymie »

Har du ens en backsensor? Kolla om du ser 3 cm stora runda prickar på kofångaren bak. Piper det när du backar nära något?

Eco2 har inget med flexifuel att göra. Eco2 kom 2007 för att påvisa vilka modeller som släppte ut mindre än 140g CO2/km samt följde vissa andra riktlinjer.
https://www.renaulteurodrive.com.au/eco2.aspx

Klart du kan köra på etanol om motorn du har är byggd för det. Räkna dock med att ge bilen service ofta (olja, oljefilter, luftfilter samt bränslefilter). Några enstaka i forumet har kört fullt ut med etanol, men de är inte många. Men du kan bortse från mina kommentarer då jag aldrig ägt eller kört en etanoldriven bil.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Bekanten
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2018, 20:47
Firstname: Anders
Surname: Koch
Location: Uppvidinge

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Bekanten »

Tack för dina påpekanden.

Det står Drivmedel: Bensin / Etanol i registreringsbeviset. Jag hittade uppgiften senare och det nämns ju i boken också. Men det kan ju finnas modellvarianter. Dock upptäckte jag att det markeras inte i boken att: "Detta gäller bara modell X och Y!". I Volvos böcker markeras det tydligt att detta är "lite avvikande utrustning och gäller inte alla bilar, bara modell A och B". Men regbeviset är mera pålitligt i detta fallet. När bilen var ny, var det en reducerad fordonsskatt på den. Men det gällde bara i 5 år. Sedan höjdes skatten något. Under dom här 5 åren stog det också Drivmedel etanol (eller kanske "alternativbränsle" i regbeviset. Jag minns inte exakt) om man kollade i Trafikverkets (Bilprovningens) databas och bilen räknades då som en miljöbil under 5 år. Om man kollar nu står det bensin. Skatten på min Volvo V70 2.0F -08 var under miljöbilstiden under tusenlappen. I dag är den fortfarande något reducerad, men ligger ganska nära 1500 kr/året.
Och uppgiften om Eco2 hittade jag på nätet. Där framgick som du säger uppgifter om låga utsläpp. Men det stog också att det avsåg drivmedel E85. För säkerhets skull I Frankrike, hade dom tillagt inom parentes. Det stog lite om återvinnig och annat också.

Så vi får godta att det förmodligen inte finns någon parkeringssensor. Jag har det på min Volvo och man ser dom tydligt i stötfångarna. Men jag tänkte att det kanske ser annorlunda ut på en Renault. Och i boken står det också att dom går att stänga av helt, för långtid, om man vill. Det kan inte jag göra i min Volvo. Jag kan stänga av tillfälligt i min Volvo, men så fort jag sätter i "nyckeldosan" (Keyless) igen så aktiveras det. För den som undrar varför man vill stänga av dom: Om man t.ex skall frakta en cykel på en cykelhållare på dragkulan, så vill man inte höra ett ettrigt pipande hela tiden. På vintern kan det också vara snö och is på sensorerna.
Men jag vill gärna höra mer erfarenheter från etanolbilister, även om Stymies uppgifter var läsvärda. Så fyll på ni som inte håller med, eller håller med Renaultmekanikern på Volvoverkstaden att: Det är skillnad på Volvomotorer och Renaultmotorer!
Anders Koch
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by john »

Det du ska göra om du enbart kör på etanol är att använda motorvärmaren om det är 10+ eller lägre.
Står finstilt i garantipappret vad som gäller.
Dessutom drar bilen mer bränsle och kräver tätare service för bilen vid etanoldrift.
Sensorer bak ser du om du har små cirklar antingen svarta eller lackerade i bilens färg.
John Ignell Enviken
Bekanten
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2018, 20:47
Firstname: Anders
Surname: Koch
Location: Uppvidinge

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Bekanten »

Jo, förbrukning och service känner jag till med min Volvo. Den drar 1,18 l/mil. Alltid E85. Men drar markant mer om man t.ex drar ett släp. Jag har inga siffror för vad den drar i drift med bensin, för jag har aldrig tankat annat än E85. Prisbilden just nu är ju i ett gynnsamt läge. Bensin kostar 16 kr/litern. E85 kostar 10,50 kr/litern. (Ungefärliga siffror)
Olje- och filterbyte är varje 1000 mil eller minst en gång om året. Var 2000 mil är det service på "hela bilen". Där ingår ju också olje- och filterbytet. 1000 mil är något som många kritiker har hängt upp sig på. Jag kör ca 1200 mil om året. Liksom dom flesta svenska bilägare. Åtminstone säger dom det när dom skall teckna försäkring. I den körsträckan ligger ju det årliga oljebytet. Och en lite koll i servicescheman framgår det att man bör göra oljebyte varje år oavsett vilket bränsle man kör på om man är mån om sin bil och vill att den skall fungera över många år. Det finns dom som kör mycket mer än 1200 mil om året. Dom använder ofta sin bil i arbetet. För dessa är det jätteviktigt att bilen fungerar. Där har man inte råd att slarva med servicen. Så oljebytet med dess intervall är tämligen normalt. Senaste service på den aktuella Meganen gjordes för ett år sedan.
Motorvärmare finns det på Meganen. Det har alla Volvos etanolbilar också. Fabriksmonterat. Det är ju naturligtvis nyttigt att alltid använda den när det är kallt. Det gäller ju alla bilar oavsett drivmedel. Vid en kallstart drar en bil 4 gånger så mycket bränsle som normalt, enligt motorvärmarfabrikanten Calix.
För några år sedan en vinter glömde eller förträngde jag att koppla in värmaren på kvällen på min bil. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem och med E85. Jag har upplevt (bensin)bilar som har vägrat starta i sådan temperatur.

Lite överkurs: Det finns en "tumregel" om det här med kostnad och E85. Är det lönsamt? Man tar det aktuella priset för E85. Det multiplicerar man med 1,3. Om svaret ligger under priset för bensin så är det lönsamt. Detta förutsätter ju naturligtvis att vi tar priserna från samma tankstation och vid samma tillfälle. Annars blir det ingen hållbar jämförelse. Och 1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85.

Men fler inpass från etanolrenaulter önskas.
Anders Koch
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Stymie »

Det är mycket möjligt att den motor du har är etanolanpassad, vet att 1,6l-motorn i Mégane hanterade det. Grejen är väl att Renault bara marknadsförde det i ett par år då det visade sig att bränslepumparna tog stryk och att de var svårstartade i kyla. Tror att det var bytesintervall var 6000 mil. Ett råd kan vara att inte låta bilen så länge med etanol i tanken.

Antar att du har en sådan här: https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... el-123664/

http://www.vibilagare.se/reportage/e85- ... aljer-bort
"Dacia/Renault: Dacia/Renaults etanolbilar kan köras på etanol stadigvarande. Ingen generell rekommendation att tanka bensin ibland. Att tanka bensin ibland kan dock ha en renande effekt på bränslesystemet."

Det gjordes någon mjukvaruuppgradering på Clio för att hantera kallstarter bättre.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=12875

Sammanfattningsvis ... kör på Etanol!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Bekanten
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2018, 20:47
Firstname: Anders
Surname: Koch
Location: Uppvidinge

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Bekanten »

Stymie: Det är en "fullängdskombi". Inte med det "trappsteget" som din länk visar.

I Sverige säljs ju inga nya E85-bilar längre. Dom sista var två modeller från VolksWagen. Och den försäljningen upphörde i vintras, om jag minns rätt (?) Sverige är ju klart bäst i Europa med ca 2000 tankstationer för E85. Frankrike kommer som god tvåa med ungefär hälften, omkring 1000. Tillverkas och säljs det fortfarande E85-bilar i Frankrike?
Anders Koch
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Parkeringssensor Megane -08

Post by Stymie »

Det är lika motorkomponenter oavsett sedan eller kombi.

Tveksamt om några E85-bilar säljs av Renault (eller andra fransoser). Tittade lite snabbt på Renaults sida i Frankrike, men det ser inte ut att vara annat än bensin och diesel på tapeten där.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply