Ta bort hastighetsmätaren - Master-88

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr Master
Posts: 6
Joined: 12 Sep 2018, 20:50
Firstname: Rolf
Surname: Ohlsson
Location: Östhammar

Ta bort hastighetsmätaren - Master-88

Post by Mr Master »

Har någon ett tips om hur man får bort hastighetsmätaren? Tidigare ägare verkar ha försökt bända med skruvmejsel så att glaset/plasten har spräckts mm.

Har tittat under, men hittar inget vettigt sätt att få bort den.

Hastighetsmätarvajern har gått av bakom och skulle behövas demonteras och bytas. Det är svårt att se hur den tas bort utan att ta bort mätaren.

Skulle också behöva byta ut mätaren om jag hittar en ny.
Rolf Ohlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ta bort hastighetsmätaren - Master-88

Post by Stymie »

Har aldrig studerat Mastern närmare, men ibland kan man behöva ta loss hela övre delen av instrumentpanelen eller ramen runt mätarhuset. Vajern borde du kunna komma åt underifrån?

Om den ser ut så här http://www.mes-annees-50.fr/heuliez_gx17/GX17_13_gd.jpg så skulle jag gissa att hela mätarhuset med alla instrument ska bort.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr Master
Posts: 6
Joined: 12 Sep 2018, 20:50
Firstname: Rolf
Surname: Ohlsson
Location: Östhammar

Re: Ta bort hastighetsmätaren - Master-88

Post by Mr Master »

Tack för svaret. Det var rätt modell.

Jag hittade faktiskt i en manual som jag kom över, en skiss över hur man tar bort mätarhuset, inkl hastighetsmätare. Den sitter bara med fjädrar som man kan lossa med en skruvmejsel.

Enligt manualen ska ratten bort. Få se om det behövs.

Jag förstår inte hur jag ska få bort hastighetsmätarvajern underifrån. Det är så trångt och det är omöjligt att se hur den sitter fast.

Ska prova det när jag får tid.
Rolf Ohlsson
Mr Master
Posts: 6
Joined: 12 Sep 2018, 20:50
Firstname: Rolf
Surname: Ohlsson
Location: Östhammar

Re: Ta bort hastighetsmätaren - Master-88

Post by Mr Master »

Jag har letat efter en hastighetsmätarvajer och det verkar vara Triscan 8140 25418. Finns inte i lager men väntar. Få se om jag kan köpa den. Skulle behöva en ny hastighetsmätare. Den ser hemsk ut den jag har.

Har inte provat än att ta bort mätaren. Börjar bli kallt ute........
/Rolf
Rolf Ohlsson
Post Reply