Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Post by Mats F »

Jag har ställt undan min Megane CC för vintern, men han som äger lokalen vill inte ha något batteri i bilarna pga brandrisken.

Frågan är nu: gör jag bort mig när bilen står utan batteri? :shock:
Kommer elektroniken "glömma bort" allt, eller kommer den att starta normalt igen framöver?

Hörde att någon med en nästan ny Volvo fick ta bärgare efter han tog ur batteriet och tog in det i värmen. Den tålde inte att stå utan... det blev märkesverkstad och återupplivning för dyra pengar.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Post by daspunner »

Startade just upp en SAAB 9-5 efter två år utan batteri. Den hade stått utomhus och small igång fint utan problem. Lite svajig tomgång var väl det enda men det är ju för att ECU tappar sin adaption men det lärs ju in på några kilometers körning. Avgaserna luktade fan så illa (gammalt bränsle),men det löste sej fint med en tripp till tappen. Det jag kan tycka att man borde tänka på är mer vid uppstart att man hindrar stiftens förmåga o tända när den stått stilla ett tag och bara drar på starten för att pumpa runt lite olja innan motorn får starta på riktigt. I mitt fall lossar jag anslutning till tändkasetten som på SAAB är en 4i1-tändspole. I ditt fall kanske en anslutning till varje tändspole eller liknande. Vet inte vad du har för typ av motor. Kan ju försöka ha låg nivå i tanken oxå så man slipper så stora mängder soppa som blir kass.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
David Maxim Tech n Mech
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Post by Mats F »

Tack för lugnande besked! :-)
Man vet ju inte riktigt hur dessa datastinna moderna system beter sig.
Mina äldre bilar bryr sig inte alls om de står utan ström, men man har ju lite skräck inför de nyare.

Min bil är en 2004, med 2-liters sugmotor.
Ja, det är separata spolar på min.

Jag har 3/4 full tank, för att slippa problem med kondens. Bensinen borde inte åldras nämnvärt på 6 månader tycker jag.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Post by daspunner »

Är du rädd för kondens puttar du i 5-10% E85 på en full tank. Det märker inte en bil som är gjord för enbart gå på bensin överhuvudtaget. Fördelen är vatten löser sej i sprit och kondensen åker med ut. Tror inte du kommer få problem med att vinterförvara utan batteri. Är det varmgarage? Kom ihåg att sätta batteriet på underhållsladdning bara.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
David Maxim Tech n Mech
Renopalle
Posts: 9
Joined: 24 Aug 2018, 19:05
Firstname: Göran
Surname: Palm
Location: Ås

Re: Gör jag bort mig när jag avställer utan batteri?

Post by Renopalle »

Bättre att ta ur batteriet än att det står och långsamt dras ur. Det ger ofta datorproblem+ att batteriet dör. Viktiga data sparas i "icke- flyktiga" minnen och vissa delar av datormodulerna kan vara känsliga för fel spänning.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
Göran Palm
Post Reply