Automatisk låsning fungerar inte längre alltid

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tomasb
Posts: 2
Joined: 20 Oct 2018, 13:15
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Overum

Automatisk låsning fungerar inte längre alltid

Post by tomasb »

På de flesta nyare renaultmodeller med så kallad keyless verkar det användas samma typ av dörrlåsning, dvs, när man lämnar bilen med nyckeln i fickan låses bilen automatiskt och när man ska in trycker man bara på den lilla gummiknappen på handtaget. Detta fungerade väldigt bra första året men sen har det gradvis blivit sämre, ibland när man går ifrån bilen får man känslan av att man inte hörde det bekräftande ljudet och mycket riktigt, trots att man gått 20 meter från bilen så är den olåst när jag kommer tillbaka. Detta beteende blir detsamma om en nyckel ligger kvar i bilen och den andra i fickan, detta för att man inte ska kunna låsa in en nyckel av misstag antar jag. Men när man inte längre kan lite på att fungerar blir det en farlig funktionalitet. Lämnar man bilen olåst av misstag/teknikstrul vet jag inte vad försäkringsbolaget säger om något blir stulet. Är det mitt inne i stan med mycket ljud är det inte säkert man hör.

Någon som varit med om liknande problem och kan förklara tekniken bakom eller hittat en lösning? Då jag inte har en aning om hur detta fungerar har jag massor av olika teorier att det är större risk om man stänger förardörren sist än övriga men det kanske inte har med saken att göra? Nämnde det i förbigående på verkstan förra besöket men det lät inte som det hört talats om det tidigare.
Tomas Berggren
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Automatisk låsning fungerar inte längre alltid

Post by john »

kollat batteriet i kortet?
John Ignell Enviken
tomasb
Posts: 2
Joined: 20 Oct 2018, 13:15
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Overum

Re: Automatisk låsning fungerar inte längre alltid

Post by tomasb »

Bytte batteri igår när bilen varnade för lågt batteri, skulle det kunna vara så enkelt att det hänger ihop? Har inte hunnit märka om det blev någon skillnad. Är det någon typ av signal från nyckeln som säger till bilen att låsa sig? Alternativt någon omvänd rfid som låser när den tappar signal? Vore intressant att veta hur tekniken fungerar.
Tomas Berggren
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Automatisk låsning fungerar inte längre alltid

Post by Stymie »

Definitivt batteriet i nyckeln. Om bilen varnar för "Keycard Battery Low" så vill den inte acceptera flera funktioner. I de senare med CR2032-batteri så håller batteriet ungefär 1-1,5 år om man har Keyless Go.

Keyless Go låser inte heller bilen automatiskt om man tryckt på någon knapp på kortet. För att aktivera det igen så måste man slå på tändningen (eventuellt starta bilen).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply