Startar ej Clio 1.2 16v 04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ohwansix
Posts: 4
Joined: 20 Oct 2018, 12:51
Firstname: Tobiaz
Surname: Von ehrenstein
Location: Eskilstuna

Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Ohwansix »

Hej alla.

Vänder mig hit då jag känner att det e sista utvägen och sett att ni hittar lösningar på nästan alla problem så hoppas de gäller mitt med då jag saknar kompetens inom bilar och hur saker fungerar.

Min clio som köptes för drygt två månader sedan för att den va billig och passade min ekonomiska situation men har nu blivit en kassako med startproblem. Det började smått med att sen inte startade på första-andra försöket till att inte starta alls.

Det som är bytt på bilen av mig är tändstiften, tändspolarna, vevaxelgivaren (3 st) men inget fungerar.

Bogserade bilen till mekonomen som drog om skarvarna till vevaxelgivaren och tog bort felkoder som satt. Och då gick bilen knappt ett dygn men morgonen när ja ska till jobbet startar den inte igen.

Bogserar denna gång bilen till bilia som dömmer ut mekonomens lagning och gör om jobbet. Där efter har bilen gått super med ETT undantagsfall Fram tills för 4 dagar sedan. Mekanikern vägrar att fortsätta felsökningen av bilen fören jag bytt vevaxelgivaren till en original då han ansåg att dem två Bosch givarna jag haft varit skräp. Så okay, jag köper en original och byter den men fortfarande händer ingenting.

Bilen resgerar när man vrider nyckel, man hör bensinpumpen gå igång samt allt all elektronik fungerar i instrument o dylikt även startspärren är kollad att den slocknar och startmotorn går runt utan att bilen startar.

Som jag uppfattat har problemet varit oftare när den är kall, samt nör det regnat eller är fuktigt. Påvisade även detta för bilia som fortfarande hänvisade till vevaxelgivaren. Har även sökt efter dessa berömda jordflätor som sägs gå av men inte lyckats lokalisera dessa.

Idag tänkte jag försöka mig på att koll ev fukt i fördelningslocket samt kolla givarna med elektronikspray.

Någon som sitter på kunskapen om detta problem och kan hjälpa mig ?
Tobiaz von ehrenstein
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Starbright »

Hej Tobiaz

Jag heter Johnny och har jobbat med Renault och Volvo i 13 år innan jag flyttade till Norge.
Äldre Renaulter hade stora problem med både Tändspolar, svänghjulssensorer, startspärrsproblem etc.

Dem felkoder du listar upp i din första tråd, tyder klart på att svänghjulssignalen saknas permanent. Om detta beror på dålig kabelskarvning eller i värsta fall kablage som är ödelagt på annat ställe är omöjlig för mig att svara på.

Vad man måste göra med din bil är att kontrollera hur signalen från svänghjulsgivaren verkligen ser ut och om det faktiskt blir någon. Denna må kollas vid motorstyrenheten, med ett oscilloskop. Detta borde ha gjorts redan efter första inlämningen av bilen din. Men tyvärr så byter verkstäderna delar före dem felsöker dem ordentligt.
Ibland går det bra ibland inte.
Det senare gällande din bil.

jag tror att kablaget är sönderkorroderat ngnstans.

lycka till!

MVh Johnny
Johnny Söderström
Post Reply