Startar ej Clio 1.2 16v 04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ohwansix
Posts: 4
Joined: 20 Oct 2018, 12:51
Firstname: Tobiaz
Surname: Von ehrenstein
Location: Eskilstuna

Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Ohwansix »

Hej alla.

Vänder mig hit då jag känner att det e sista utvägen och sett att ni hittar lösningar på nästan alla problem så hoppas de gäller mitt med då jag saknar kompetens inom bilar och hur saker fungerar.

Min clio som köptes för drygt två månader sedan för att den va billig och passade min ekonomiska situation men har nu blivit en kassako med startproblem. Det började smått med att sen inte startade på första-andra försöket till att inte starta alls.

Det som är bytt på bilen av mig är tändstiften, tändspolarna, vevaxelgivaren (3 st) men inget fungerar.

Bogserade bilen till mekonomen som drog om skarvarna till vevaxelgivaren och tog bort felkoder som satt. Och då gick bilen knappt ett dygn men morgonen när ja ska till jobbet startar den inte igen.

Bogserar denna gång bilen till bilia som dömmer ut mekonomens lagning och gör om jobbet. Där efter har bilen gått super med ETT undantagsfall Fram tills för 4 dagar sedan. Mekanikern vägrar att fortsätta felsökningen av bilen fören jag bytt vevaxelgivaren till en original då han ansåg att dem två Bosch givarna jag haft varit skräp. Så okay, jag köper en original och byter den men fortfarande händer ingenting.

Bilen resgerar när man vrider nyckel, man hör bensinpumpen gå igång samt allt all elektronik fungerar i instrument o dylikt även startspärren är kollad att den slocknar och startmotorn går runt utan att bilen startar.

Som jag uppfattat har problemet varit oftare när den är kall, samt nör det regnat eller är fuktigt. Påvisade även detta för bilia som fortfarande hänvisade till vevaxelgivaren. Har även sökt efter dessa berömda jordflätor som sägs gå av men inte lyckats lokalisera dessa.

Idag tänkte jag försöka mig på att koll ev fukt i fördelningslocket samt kolla givarna med elektronikspray.

Någon som sitter på kunskapen om detta problem och kan hjälpa mig ?
Tobiaz von ehrenstein
Ohwansix
Posts: 4
Joined: 20 Oct 2018, 12:51
Firstname: Tobiaz
Surname: Von ehrenstein
Location: Eskilstuna

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Ohwansix »

Kan även tillägga att bilen efter ett jag hämtat den då dem släkt felkoderna nu senast har dött av sig själv ?! Ena gången redan när ja svängde ut från bilia ( trodde de bara va ja som va snabb på kopplingen). Och andra gången när ja bromsat in för rödljus och stannat bilen, då dör den bara men startar på en gång när ja vrider nyckeln. Och nu startar den som sagt inte alls :/
Tobiaz von ehrenstein
Ohwansix
Posts: 4
Joined: 20 Oct 2018, 12:51
Firstname: Tobiaz
Surname: Von ehrenstein
Location: Eskilstuna

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Ohwansix »

Felkoderna från senaste besöket på bilia är:

Df116 funktionsfel: bränslekrets : fet ökning : intermittent

Df025 sensor svänghjulssignal : tandsignal saknas: permanent
Tobiaz von ehrenstein
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Stymie »

Ja du ... knepigt. Det enda jag spontant känner är att man bör mäta upp kablaget från svänghjulsgivaren till datorn. Det kan vara så att kablaget där är dåligt eller att det ärgat på kontakterna till datorn. Det kan även vara så att spjällhuset spökar, men den felkoden tror jag är "falsk" och beroende av andra felet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Martin99
Posts: 2
Joined: 15 May 2019, 22:46
Firstname: Martin
Surname: Söderberg

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Martin99 »

Hej har samma fel , samma felkod, har det löst sig för dig? Isåfall vad var felet?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Stymie »

Kolla även jordkablaget från batteri till motor/kaross/växellåda. De brukar ärga sönder så att det inte kan gå tillräcklig ström igenom, varpå man får spänningsfall. Spänningsfall är inte bra för motorstyrningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Martin99
Posts: 2
Joined: 15 May 2019, 22:46
Firstname: Martin
Surname: Söderberg

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Martin99 »

Har monterat ny jordledning, bytt vevaxelgivare, bytt kablar från vevaxelgivare till styrbox hela vägen. Tror man på motorstyrbox?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startar ej Clio 1.2 16v 04

Post by Stymie »

Inget är omöjligt (nästan). Vet att det funnits styrboxar som läckt in vatten (vet inte hur det är med Clio). Då blir det svårstartat.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply