Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Hej,
Mitt första inlägg här på detta fina forum. Är ägare till en Renault Espace 2.0 dci 2009 och har lite "hatkärlek" till bilen. Den är fantastisk, när den fungerar!
Har problem nu med att den inte vill starta. Rullade ut ett par meter från garaget och sedan tvärdog den. Den "kvävdes" till döds.
Efter det försökte jag starta igen men hör startmotorn jobba men vill inte tända. Försöker igen efter ett par dagar och samma visa men fick igång den ett tag - 5-6 sekunder men sedan dog den igen.
Ibland får jag bara ett klick-ljud vid start, ibland går startmotorn konstant och ibland får jag igång bilen men sedan dör den.

Har bytt batteri och bränslefilter och funderar på att köpa en ny vevaxelgivare.
Var sitter den och om någon har ett tips var jag kan felsöka vore jag tacksam.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by Stymie »

Har du någon felkodsläsare? Om så, ta ut eventuella felkoder först. Vevaxelgivaren sitter så att den läser av svänghjulet i gränslandet mellan motorblock och växellåda. Brukar vara fäst med två skruvar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Tack för svaret!
Har en läsare men får inga felmeddelanden och jag hittar inte den förbannade vevaxelgivaren. Har tagit bort plastkåpan under bilen och kikat men hittar den inte.
Tydligen sitter den inte på samma ställe som på 2.2 dci motorn.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by Stymie »

Vanligtvis på ovansidan av växellådan. Du bör även se en liten springa i sprängkåpan till växellådan där.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Ovansidan?
Då måste jag komma åt uppifrån om jag inte tänker helt fel? Under Luftfilter, bakom batteri och under säkringsboxen bredvid batteriet?
Trångt är det...
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Vet inte om det spelar någon roll men det är en automatlåda vi pratar om. =)
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Laddade ur batteriet precis! Lagt det på laddning och ska försöka felsöka i morgon med en OBD2 läsare. Har tankat ner och installerat ett diagnostikprogram ämmat för Renault och förhoppningsvis hittar jag något.
Har till och med tankat från dunk med ny diesel i tron om att den förra var kontaminerad....
Kommer att skriva ner alla värden jag får av sensorerna och förhoppningsvis blir jag lite klokare.
Och den där vevaxelsensorn har jag fortfarande inte hittat....vet i fan vad ska göra.....har "meckat" hela dagen med influensa i minusgrader utomhus och börjar seriöst bli en aningens desperat. =)
Har läst varje pdf över hela nätet och till och med tittat på Nissan Qashqai 2.0 dcis manualer men inte fasiken hittar jag något.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by Stymie »

Det är aldrig för sent att ge upp. :racesmile:

Krya på dig, hoppas att du hittar det du söker!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fxSol
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2018, 14:57
Firstname: Viktor
Surname: Szarkman

Re: Renault Espace 2.0 crdi - Startar inte

Post by fxSol »

Ger aldrig upp den saken är säker.
Och har laddat batteriet på nytt och försökt felsöka. Och hittar ingen vevaxelsensor den här gången. Misstänker då Nissan har varit farten på denna modell har den gömts någonstans - och INGEN vet var den ligger.
Tittade under bilen igen och där vid växellådan mot svänghjulet finns en liten glipa och innanför ser det ut som ett stort kugghjul...en ingen sensor där.

Laddade hem en applikation till min android telefon som heter Carly Renault och fick upp 15-17 fel. Dock vet jag inte hur denna ska tolkas då inget verkar påvisa fel på motor och tändning.
Däremot verkar ett elfel uppstå. Hur gammalt datat är vet jag inte. Kan vara något som ligger i loggen som visas här.

Bilder på felmeddelanden... https://imgur.com/a/qXltUIJ
Post Reply