Gnerk i framvagnen
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Gnerk i framvagnen
- Stötdämpare, kulbultar, kakkelstag eller bussningar till krängningshämmare troligtvis.
Toni Henriksson -Viggen i Östmarks Församling
Toni Henriksson -Viggen i Östmarks Församling
/ Toni Henriksson, Torsby
- Stymie
- Posts: 3611
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Gnerk i framvagnen
Lager i stötdämpare, spindelled, styrled, krängningshämmarstag. Dvs nästan allt rörligt i framvagnen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Gnerk i framvagnen
.
Torrt i två av kackelstagens fyra kulbultar. Några droppar olja och sen fylldes dammskyddet med fett.
Besvärligast är att kränga på dammskyddets stora låsring. Men med lite bän, så går det fint med en liten skarp skruvmejsel, lyfta bit för bit av ringen på plats, utan att sticka hål på gummit.
Smörjde även krängningshämmarens lagringar med teflonfett.
Fjädertallrikens nedre ändstopp för framfjädern, var såpass hög att den tagit i nästa varv på fjädern i gupp.
Såg tydliga märken på fjäder och stopp.
Kapade bort 1 cm.
Nu är det tyst och fint.
Ett litet glapp märks i högre inre styrled. Gott om plats, så det bör gå fint att byta framöver.
Mäter noga upp toe snarast, så slipper jag göra hjulinställning. Inget ovanligt slitage på däck.
Ena spindelleden har tidigare fettats in.
Den andra bytte jag på plats med hemmagjorda pressar.
Ett jädrans bök att lossa länkarmar. Bl a behöver man kapa långa bulten, för den är iträdd framifrån, då man bygger bilen! Och vid montering, trä in en ny bakifrån.
Detta för att endera byta hela länkarmen med kulbult, eller pressa i och ur i en bänkpress.
Helt klart har tillverkaren tänkt på eftermarknaden.
.
Torrt i två av kackelstagens fyra kulbultar. Några droppar olja och sen fylldes dammskyddet med fett.
Besvärligast är att kränga på dammskyddets stora låsring. Men med lite bän, så går det fint med en liten skarp skruvmejsel, lyfta bit för bit av ringen på plats, utan att sticka hål på gummit.
Smörjde även krängningshämmarens lagringar med teflonfett.
Fjädertallrikens nedre ändstopp för framfjädern, var såpass hög att den tagit i nästa varv på fjädern i gupp.
Såg tydliga märken på fjäder och stopp.
Kapade bort 1 cm.
Nu är det tyst och fint.
Ett litet glapp märks i högre inre styrled. Gott om plats, så det bör gå fint att byta framöver.
Mäter noga upp toe snarast, så slipper jag göra hjulinställning. Inget ovanligt slitage på däck.
Ena spindelleden har tidigare fettats in.
Den andra bytte jag på plats med hemmagjorda pressar.
Ett jädrans bök att lossa länkarmar. Bl a behöver man kapa långa bulten, för den är iträdd framifrån, då man bygger bilen! Och vid montering, trä in en ny bakifrån.
Detta för att endera byta hela länkarmen med kulbult, eller pressa i och ur i en bänkpress.
Helt klart har tillverkaren tänkt på eftermarknaden.
.
/ Toni Henriksson, Torsby