Turordning av arbetsmoment vid byte kamrem och VVT-drev 1.6 Megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Turordning av arbetsmoment vid byte kamrem och VVT-drev 1.6 Megane

Post by Meaganeowner »

.
En meck ska göra bytet åt mig. Men nog skulle jag vilja veta hur man gör, för jag tänkte byta kamremsats själv nästa gång.


Förstår att det behövs minst tre timing-verktyg;

1. Timing-pin, att skruva in genom blocket, för att indikera "övre död punkt", för cylinder 1, alltså cylindern närmast växellådan. Hur vet jag att det är kompressionstakt?
Kanske plocka ur stiftet, vrida veven utan Timing-pin, tills vipporna ligger lösa på cylinder 1, är ju ett sätt.
Backa veven lite och sätta i pinnen. Vrida veven så den stoppar mot den nu inskruvade pinnen.

Då vet jag också att kammarna ligger rätt.

Vridning till det ungefärliga läget, bör väl göras innan remskivorna plockas bort, för lossar man bulten i änden på veven, så snurrar skivorna fritt, då det inte är låst med krysskil.


2. Ett verktyg som låser kamaxlarnas spår i änden mot växellådan horisontellt. Kan vara två lägen... men om jag gör enligt punkt 1 först, så är kammarna rätt roterade.
(Borde kunna bli 180 grader fel på kammarna annars.)
Om allt är rätt, sen tidigare, så behöver man väl inte lossa drevet på utloppskammen, alltså den mot kupèn? D v s förutsatt att låsverktyget nu går att sätta på plats.


3. Ett större verktyg som låser VVT-drevet, när det vridits / konstaterats vara, i internt låst läge.

Är väl viktigt att det verkligen är låst internt, innan slutlig montering annars kan det säkerligen bli stort fel, när det styrs av oljetrycket, reglerat av VVT-solenoiden.

Bör väl gå att kontrollera genom att göra en första montering av drevet mot kammen, efter det att remmen plockats bort, och utan VVT-drevets verktyg, vrida på drevet (om det går), för att sedan lossa drevet, montera verktyget och sluligen dra fast drevet.

- Ibland ser man i verktygssatser även en ogängad låspinne, ogängad, med ett på tvären genomgående hål, liknande Timing-pin, fast kortare. Kan den vara till för enbart byte av kamremsats? Alltså låsa VVT-drevet, som då får sitta kvar på insugskammen.


Momentdragning, mekanik mm, har jag kläm på.

Skriver snart mer i detta första inlägg, då jag klurat lite mer.


Skriv gärna, ni som bytt VVT-drev.

Toni Henriksson, Torsby
/ Toni Henriksson, Torsby
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Turordning av arbetsmoment vid byte kamrem och VVT-drev 1.6 Megane

Post by Meaganeowner »

.

Fick svar på ett annat forum att spåren/urtagen i kammarna, där verktyget för låsning placeras, ligger förskjutna från centrum. Verktyget passar bara när spåren/urtagen är på nedersidan av centrum.
Då hamnar kammarna i rätt utgångsläge alltså ö d p för cylinder 1.

Löser en hel del av mina frågor i inlägget ovan.
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply