Anti Pollution filter och motorlampa

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Plonkas
Posts: 4
Joined: 18 Aug 2018, 13:55
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ängelholm

Anti Pollution filter och motorlampa

Post by Plonkas »

Hej

Satt och kollade igenom trådarna, hitta inget svar som passade in på detta problemet. Hittade liknande, men inga som gav mig bra svar.
---
Detta gäller en Megane III 1,5 dci 2010. Gått ca 10500 Mil. Servad var 24e månad. Senast 2018-02, då gjordes en större service, med bla kamremsbyte och vattenpumpsbyte.
---
Motorlampan lyser upp och displayen visar Check antipollution filter.

Motorlampan tändes och displayen visade antigen injection fault eller check anti pollution filter, kommer ej ihåg då det var ca 1,5 år sedan.
Då var den inne och fick bytt 4 glödstift. Det ena var helt dött, den andra mådde sådär och de två sista var utan anmärkningar. Jag bad dem byta alla 4 så det var gjort.
Innan detta med glödstiften hade den gått som en klocka i ca 9000 mil.

Nu för cirka 2 veckor sedan lyser motorlampan igen och visar check anti pollution filter

Hade den inne på verkstad som kollade på den, testkörde den och sedan släckte lampan. Enligt serviceteknikern på en auktoriserad verkstad var det inget fel på bilen, om lampan tänder igen skulle jag återkomma.

Nu sök den upp igår igen. Bilen känns emellanåt lite trött, men det är från gång till gång när jag kör deb,

I och med att serviceteknikern inte hittade några felkoder förra gången så lär han inte hitta det denna gången heller.

Någon av er kloka som känner igen problemet och har någon aning eller idé?
Henrik Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Anti Pollution filter och motorlampa

Post by Stymie »

Eftersom felet inte är permanent skulle jag sätta en peng på spjället i avgassystemet. När motorlampan lyser finns alltid en felkod. Spjället larmar om det står i fel läge och så fort spjället är i rätt läge igen och kan röra på sig så försvinner felet. Om man plockar isär och motionerar spjället så kanske det håller ett år till nästa felmeddelande kommer. Nytt spjäll kostar ca 1800kr på nätet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Plonkas
Posts: 4
Joined: 18 Aug 2018, 13:55
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ängelholm

Re: Anti Pollution filter och motorlampa

Post by Plonkas »

Stymie wrote: 25 Feb 2019, 21:16 Eftersom felet inte är permanent skulle jag sätta en peng på spjället i avgassystemet. När motorlampan lyser finns alltid en felkod. Spjället larmar om det står i fel läge och så fort spjället är i rätt läge igen och kan röra på sig så försvinner felet. Om man plockar isär och motionerar spjället så kanske det håller ett år till nästa felmeddelande kommer. Nytt spjäll kostar ca 1800kr på nätet.
Tackar för tanken och infon! ska ta mig en kik på det!
Henrik Johansson
Klodsmajor
Posts: 3
Joined: 25 Nov 2019, 18:36
Firstname: Tommy
Surname: Widén

Re: Anti Pollution filter och motorlampa

Post by Klodsmajor »

@plonkas:

Hittade du någon lösning på problemet?
Post Reply