Vilken färg till vad? (kabelkluster bak) Megane II -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HiGreen
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2011, 19:41
Firstname: Daniel
Surname: Hyllgren
Location: Storvik

Vilken färg till vad? (kabelkluster bak) Megane II -06

Post by HiGreen »

Jag ska koppla in nytt kablage till dragkrokskontakten. Allt är monterat och draget, men färgerna på de nya kablarna stämmer inte överens med de befintliga. Frågan är då vilken färg på kabel som är till vad? :?: Har aldrig använt mig av en multimeter, men man kan kanske mäta sig fram till vad som är vad? [smilie=001_005.gif]

Renault Megane II -06
Daniel Hyllgren
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Vilken färg till vad? (kabelkluster bak) Megane II -06

Post by Meaganeowner »

Ja, detta med färger är en ständig gåta oavsett bilmärke.

Enklast är väl att lossa själva lamphållarna och kolla vilken kabel som leder ifrån var lampa.

Då behöver du inte lära dig säker mätteknik. Mäter du allt utom spänning och inte vet hur du gör, så är det stora risker att nåt blir fel, och kan skada både dig själv och bilens elektronik, eller vad du nu mäter på.

Har det suttit dragkrok på bilen tidigare? Det hade det inte på min.

Detta medför att du INTE direkt kan koppla in dragets eluttag på kablarna till baklyktorna.
Då blir med stor säkerhet strömmen från styrmoduler för stor och dessa kan skadas.

Du behöver en färdig elektronikbox som gör att du endast tar styrspänningar från kablaget och fixar en separat gemensam matning via säkring från t ex cigguttag eller batteri.
Köpte min box från dragkrokskungen.se

Det går att bygga eget också med ett relä för varje funktion. Broms, blink vänster o s v. D v s minst fem stycken.

Har du led-belysning på släpet, så måste man koppla in extra resistorer, eller en adaptersladd med inbyggda resistorer, mellan bil och släp, från t ex Bilupplysningen.se


.
/ Toni Henriksson, Torsby
HiGreen
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2011, 19:41
Firstname: Daniel
Surname: Hyllgren
Location: Storvik

Re: Vilken färg till vad? (kabelkluster bak) Megane II -06

Post by HiGreen »

Tack för ditt svar! Jag tror jag har lyckats mäta nu vad som är vad. Det finns sedan tidigare dragkrok på den, endast kablaget som ska bytas. Har aldrig funnits någon box, så antar att bilen är förberedd för detta.
Daniel Hyllgren
Post Reply