renault master 2.5 dci

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pilen72
Posts: 9
Joined: 14 Feb 2015, 10:57
Location: Leksand

renault master 2.5 dci

Post by Pilen72 »

hej! har en Renault master som lägger av med jämna mellan rum startar oftas direkt igen.
har bytt förpump och högtryckspump och filter,de glittra lite filterhållaren kom nog från den gamla pumen så ja böt filter igen,gick bra en längre tid sen la den av igen å starta bara till lite rusa upp i varv å dog, verkstaden sa spridar fel bogera hem den stod i ett helt år sen skulle ja kolla på den. då starta de direkt tog in de i garaget å kolla retur flödet från spridarna 4 st halvliters pet flaskor körde 5-6 min på tomgång flaska ett 28mm två 15mm
tre 15mm fyra 25mm mindre än en deciliter i den de va mest i nån som vet om ja ska byta nån spridare av den här infon tack på förhand magnus
Magnus ohlsson
Pilen72
Posts: 9
Joined: 14 Feb 2015, 10:57
Location: Leksand

Re: renault master 2.5 dci

Post by Pilen72 »

letar på nätet efter spridare :D de är en 2002a motor kod G9U-720
på min spridare står 2 nr
8200101135
0445110087
ska bägge nr stämma? ser lite luddigt ut på typ ebay
vet inte om ja behöver byta nån men kollar upp ifall :) sen är de ju de om ja får ur dom, har ju hört en del säga de är svårt..... de visar sig
Magnus ohlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault master 2.5 dci

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Pilen72
Posts: 9
Joined: 14 Feb 2015, 10:57
Location: Leksand

Re: renault master 2.5 dci

Post by Pilen72 »

idag skulle bussen besiktigas på vägen dit la den av,men starta igen efter lite nötande så nu är den besiktigad.
när ja kom hem skruva ja lös bränsle filtret de glittra några korn i botten på koppen så felet är nog skräp i systemet.
kan de va från den gamla högtryckspumpen, ser ut som mässingsspån kan dom ligga kvar i typ rören efter filtret?
eller går dom igenom filtret? de verka knepigt.kan man spola systemet på nå vis?
Magnus ohlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault master 2.5 dci

Post by Stymie »

Det kan säkert bli kvar spån i rören. Genom filtret kan de inte komma utan bör fastna där.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: renault master 2.5 dci

Post by Meaganeowner »

En jag känner har en Kubistar. Samma Nissandieselmotor, 1.5, som i vissa Renault.

Han har samma problem som dig. Forskat lite och enligt en som skruvar i Renault och skriver på ett annat forum, så kommer de små spånen från högtryckspumpen.

"hos äldre bilar med Delphi har ibland pumpen en benägenhet att aktivera en slags inbyggd svarvfunktion som sprider metallspånor i hela bränslesystemet, om bränsletrycket är lågt på en sådan så tar man ur tankarmaturen och lyser ner med en ficklampa, gnistrar det lika vackert som himlens alla stjärnor i tanken så är det byte av komplett bränslesystem som gäller, samt rengörning tank."


Glittrar fint när man lyser ned i tanken på Kubistaren.

Spånen är mycket små och letar sig genom filtret.

Kompisen kommer att skrota sin bil.

Kanske finns effektivare filter att komplettera med?
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply