RENAULT CLIO III (BR0/1, CR0/1) 1.2 16V Hi-Flex (BR1U, CR1U) 07/2008-
Moderator: Forumpolisen
RENAULT CLIO III (BR0/1, CR0/1) 1.2 16V Hi-Flex (BR1U, CR1U) 07/2008-
Hej trodde jag kunde sånt här med bilar men så fick jag syrrans clio på halsen ,,, det är en 2010 clio III 1.2 hiflex bilen är manuell och har gått ca 6000 mil
allt började i vintras med att bilen vägrade starta (asså startmotor/motor snurrar runt men vägrar "tända igång"
ibland gick den NÄSTAN att få igång och scenariot påminde en hel del om en motor med snedkuggad kamrem
så tog jag då hem en ny rem/vattenpmp etc till den och bytte ,,, konstaterade vid demonteringen att remmen stod RÄTT
har så bytt kamrem men bilen vägrar fortfarande att starta (oförändrat sen början)
har även bytt MAPsensor och senast idag den givaren som sitter och läser vevaxeln placerad bakkant motorn mot växellådan ,, har även vart på och skulle byta tempsensorn men fick fel sensor så jag fick montera tillbaka den gamla
har scannat bilen och den är ren från felkoder
testade om jag kunde få någon gnista vid "crank" med ett annat tändstift i tändhatten separatjordat mot chassiet men fick inte fram någon gnista ,,, en snabb koll på youtube berättade att detta var ett vanligt fel ,,, givarn var billig och en trolig felkälla så därför bytte jag den han bara testa en snabbis ikväll efter ha bytt givaren men inte ett pip från motorn ,, funderar om möjligtvis tändmodulen som tändkablarna har gått på lunch ? men det är ingen billig enhet så där behöver jag hjälp att felsöka den .... bilen luktar bensin efter startförsök ,, har provat tidigare med startgas utan någon förändring så jag vill sluta mig mot ett el/elektornik/tändningsfel .. bilen har tidigare IBLAND varit skittjurig" att få igång ,,, men med lite "jogglande" på gasen och ofta WOT så brukade den hoppa igång
Nu sitter jag "i skiten" jag behöver lite hjälp att komma vidare ,, jag har meckat sedan början av 80talet och brukar lösa sånt här men eftersom jag inte kan clion och gissar att detta som skett är ganska märkesspecifikt måste jag fråga här ,,,, slog mig precis "sitter det någon avsäkring" till tändspolarna ??
allt började i vintras med att bilen vägrade starta (asså startmotor/motor snurrar runt men vägrar "tända igång"
ibland gick den NÄSTAN att få igång och scenariot påminde en hel del om en motor med snedkuggad kamrem
så tog jag då hem en ny rem/vattenpmp etc till den och bytte ,,, konstaterade vid demonteringen att remmen stod RÄTT
har så bytt kamrem men bilen vägrar fortfarande att starta (oförändrat sen början)
har även bytt MAPsensor och senast idag den givaren som sitter och läser vevaxeln placerad bakkant motorn mot växellådan ,, har även vart på och skulle byta tempsensorn men fick fel sensor så jag fick montera tillbaka den gamla
har scannat bilen och den är ren från felkoder
testade om jag kunde få någon gnista vid "crank" med ett annat tändstift i tändhatten separatjordat mot chassiet men fick inte fram någon gnista ,,, en snabb koll på youtube berättade att detta var ett vanligt fel ,,, givarn var billig och en trolig felkälla så därför bytte jag den han bara testa en snabbis ikväll efter ha bytt givaren men inte ett pip från motorn ,, funderar om möjligtvis tändmodulen som tändkablarna har gått på lunch ? men det är ingen billig enhet så där behöver jag hjälp att felsöka den .... bilen luktar bensin efter startförsök ,, har provat tidigare med startgas utan någon förändring så jag vill sluta mig mot ett el/elektornik/tändningsfel .. bilen har tidigare IBLAND varit skittjurig" att få igång ,,, men med lite "jogglande" på gasen och ofta WOT så brukade den hoppa igång
Nu sitter jag "i skiten" jag behöver lite hjälp att komma vidare ,, jag har meckat sedan början av 80talet och brukar lösa sånt här men eftersom jag inte kan clion och gissar att detta som skett är ganska märkesspecifikt måste jag fråga här ,,,, slog mig precis "sitter det någon avsäkring" till tändspolarna ??
Åke Georgsson