Motorn stannar inte...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
StigR
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2017, 18:41
Firstname: Stig
Surname: Rudmark
Location: Jönköping

Motorn stannar inte...

Post by StigR »

Efter att ha försökr regga mig här, visade det sig att jag redan hade en profil..
Så nu försöker jag med en fråga.
Inhandlade för ett par år sen en husbil Trafic TXX nånting från -92. 2.2l motor på 95 hk som när den går bra - går riktigt bra!
Nu börjar den bli lite sur på mig, när jag vrider av tändningen fortsätter motorn att gå.
Går ju att stoppa med broms+ ettans växel, men, der ska ju inte vara på det viset..
Var ska jag börja, tändnlåset eller är det nåt relä som fastnat? Eller nåt annat?
Tyvärr, vilket jag inte noterade vid köpet hade "Den Lille Hemmaelektriken" pillat i elsystemet..Illa..
Men allt fungerade ju i början??
Så det finns ett riktigt fel. Nånstans..
Nu börjar ju säsongen, dax att fixa!

(Ligger fö ett par helt nya ljusinsatser och en kul (och gul) kabel med relän för ljuset och väntar..
Pinkompatibelt, bara att jacka in så går strömmen direkt batteri-> strålkastarna utan att först flippra omkring under instrumentbrädan, Förväntar mig gott resultat!)
Stig Rudmark
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorn stannar inte...

Post by Stymie »

Kontrollera att jordningarna från batteri till motor/kaross är bra. Kan hända att strömmen tar en annan väg än väntat nu.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
StigR
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2017, 18:41
Firstname: Stig
Surname: Rudmark
Location: Jönköping

Re: Motorn stannar inte...

Post by StigR »

Börjar nästan bli som en frankofil när det gäller bilar..Har även en sån där med en massa "olja" i fjädringen.. och där finns det en del "intressant" kabeldragning.
Rotade lite i elsystemet när radion byttes ut (displayen gul urladdningstyp), hade blivit mycket trött och nästan osynlig.
Hittade en del konstiga jordfel vid inkopplingen det uppstod sk "motor-boating" radion "hackade"...
Nya jordkablar löste problemet.
Får väl rota lite under instrumentbrädan i vår..
Post Reply