Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Brolle
Posts: 4
Joined: 28 May 2019, 20:05
Firstname: Magnus
Surname: Brolén

Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Brolle »

Tjena!

Kopplade in en Backkamera på min Renault Espace 2015 idag. Tog ström från innebelysning till skärmen. Precis när jag var klar så hände det som inte får hända. :wink: Det blev en snabb kortslutning, då slutade innebelysningen och halvljusautomatiken att fungera. :evil:

Frågan är alltså vilken säkring är det som är trasig? Har kollat dom man kommer åt "lätt". Sen sitter det 2 rader man inte når? Liksom bakom plasten från luckan man kan öppna.

Något tips? Eller vet hur man kan ta reda på vilken säkring det är.

Mvh
Magnus
Renault Espace 1,6 2015
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Robin »

Brukar stå i baksidan locket eller i instruktionsboken vilka säkringar som är vilka.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Brolle
Posts: 4
Joined: 28 May 2019, 20:05
Firstname: Magnus
Surname: Brolén

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Brolle »

Jo det har jag koll på. Frågan var vad dom säkringarna går till som inte är med på locket. Samt dom i motorrummet. Dom finns inte uppmärkta tyvärr.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Robin »

Aha ok, ja då vet ja inte.
Kanske instruktionsboken, annars måste man nog få fram elschema.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Stymie »

En fråga bara. Varför plockade du strömmen från innerbelysningen? Kunde du inte plocka den från backljuset via ett relä istället? Motsvarande som man gör med extraljus.

Skulle tro att halvljussäkringarna är under huven.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Brolle
Posts: 4
Joined: 28 May 2019, 20:05
Firstname: Magnus
Surname: Brolén

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Brolle »

Stymie wrote: 03 Jun 2019, 09:09 En fråga bara. Varför plockade du strömmen från innerbelysningen? Kunde du inte plocka den från backljuset via ett relä istället? Motsvarande som man gör med extraljus.

Skulle tro att halvljussäkringarna är under huven.
Tjena.
Självklart är kameran kopplad på backljuset. Och det är skärmen i bilen som sitter i backspegeln som jag tog strömmen från innebelysningen. Då strömmen ligger precis ovanför där.
Sen är det halvljussensorn och innebelysningen som inte fungerar. Halvljus är det inget fel på.

Problemet är att alla säkringar inte är märkta, och svåråtkomliga.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Stymie »

OK, då är jag bättre med. Innerbelysningen bör vara separat avsäkrad, men ljussensorn vet jag inte. Den borde väl rimligen gå till någon dator direkt? Du får nog göra bilen strömlös och sedan kolla igenom varenda säkring. Alternativt ta och prata med en tekniker på märkesverkstaden?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Brolle
Posts: 4
Joined: 28 May 2019, 20:05
Firstname: Magnus
Surname: Brolén

Re: Halvljusautomatik och interiörbelysning säkring?

Post by Brolle »

Lösning hittad! :D

Efter mycket om och men så har jag nu hittat en trasig säkring, tack och lov. Allt funkar igen och så även Backkameran !

Tack för tips och råd! Bifogar bild på var säkringen satt.
Lättast var att ta bort knapparna som sitter ovanför säkringsluckan och ta bort relät som sitter under. Då kunde man lirka ut den trasiga.

Mvh Magnus
Renault Espace 1,6 - 2016
Attachments
20190604_180913.jpg
20190604_180913.jpg (145.3 KiB) Viewed 3615 times
Post Reply