Megane II-05 startar ej.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Felix_x_x
Posts: 2
Joined: 16 Jul 2019, 17:08
Firstname: Erik
Surname: Hårdén

Megane II-05 startar ej.

Post by Felix_x_x »

Hejsan!
Syrran fick 2:a på ratt låset som kuggade över. Snäll som man är skulle jag hjälpa henne. Hittade på en Dennis här på forumet som man kunde skicka rattlåset till för reparation. Tog loss batteriet och laddade upp det. Kollade över säkringar/ kontakter vid batteriet och i kupén då jag läst att ärgade kontakter är rätt vanligt.Allt såg bra ut. Kopplade på batteriet. Tog loss plasten under ratt kåpan så jag kom åt rattlåset. Kommer inte ihåg om jag skruvade på den vänstergängade skruven innan jag provad att starta den. (Gick iaf bara att skruva ut ca 7 mm) Blev glad då rattlåset var låst utan att kugga över!
Nu går bilen ej att starta.. Kommer upp på displayen som vanligt att man ska stoppa i kortet o trycka ner koppling/broms.
Det klickar 3 ggr i relät i rattlåset och sedan kommer det upp på displayen att rattlåset är i.
Har provat att kabla igång den, jorda motor o minuspol, kollat säkringar/ kontakter igen utan resultat.
Antar att startspärren ligger i av någon anledning. Skruven till rattlåset ska ej gå att få ur då rattlåset är i.

Tips?

Mvh
Felix_x_x
Borlänge
Felix_x_x
Posts: 2
Joined: 16 Jul 2019, 17:08
Firstname: Erik
Surname: Hårdén

Re: Megane II-05 startar ej.

Post by Felix_x_x »

Köpte en obd2 felkodsavläsare på Kjelloco men den fick ingen kontakt med ecu:n.
Funkade på v70:in och sabb 9-5:an iaf.
Ingen som har några tips? Kommer ju inte ens till en verkstad..

Felix_x_x
Borlänge
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II-05 startar ej.

Post by Stymie »

Ta kontakt med Dennis Bilservice på Kaggetorpsvägen i Ålem. Han kan säkerligen ge dig en ledtråd och även reparera låset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply