Startproblem Kangoo 1,5 diesel 2010/11

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Skriv svar
hamrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 aug 2019, 17:41
Firstname: henrik
Surname: hamrin

Startproblem Kangoo 1,5 diesel 2010/11

Inlägg av hamrin » 02 aug 2019, 17:48

Hej,

problem att starta med nyckel. Rullstart fungerar alltid bra.
Vrider jag på nyckeln så händer det som ska hända, dvs glödningslampan slocknar efter en kort stund och därefter när jag vrider så går startmotorn igång. Den tänder dock aldrig och efter en stund lyser STOP-lampan samt "Injection fault" tänds i displayen.
Rullar man igång bilen, eller den går igång med nyckel så går den hur bra som helst att köra utan några meddelanden eller konstigheter.

Felkod jag får ut med en enkel läsare via mobilen är "P0089 Bränsletrycksregulatorns prestanda".

Innan jag provar byta den delen, vart den nu sitter så ville jag bara kolla ifall någon annan har något bra tips som är relativt enkelt att kolla.

Tack
hamrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 aug 2019, 17:41
Firstname: henrik
Surname: hamrin

Re: Startproblem Kangoo 1,5 diesel 2010/11

Inlägg av hamrin » 03 aug 2019, 20:49

Har skruvat ur regulatorn och testat. Mätte ca 5 ohm samt verkar fungera fint när man applicerar 12 V direkt från batteriet.

Verkar som att jag inte får något bränsletryck alls vid startförsök. Borde ju inte vara fel på bränslepump med tanke på att bilen går kanon efter rullstart?

Kan det vara något relä, kontaktplatta vid tändningslås eller liknande? Några idéer?
hamrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 aug 2019, 17:41
Firstname: henrik
Surname: hamrin

Re: Startproblem Kangoo 1,5 diesel 2010/11

Inlägg av hamrin » 13 aug 2019, 17:09

Har nu bytt tändningslås utan skillnad.

Har mätt upp startrelät som fungerar.

Den verkar få in luft efter bränslefiltret. Öppnar jag luftningen på filtret och pumpar så kan jag efter att fått ut luften pumpa upp tryck med pumpen. Startar dock i alla fall inte. Har bytt handpumpen då det verkade som förra hade trasig backventil. Nu kan jag som sagt lufta och pumpa upp tryck.

Rullar jag igång den startar den direkt och går sedan hur fint som helst, även då med lite luft efter filtret.

Kan det vara luften som är problemet trots att den går vid rullstart och sedan inga som helst problem? Funderar på att koppla förbi filter för att eliminera det alt snabbkontakterna men måste bort med snabbkontakterna och får förmodligen byta hela ledningarna sedan...

Kan det vara TDC sensor? Verkar jävlig att hitta dock..

Någon som har någon idé? Läser man runt verkar ju spridarna ge med sig lätt, men känns konstigt då den går så fint efter rullstart.
hamrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 aug 2019, 17:41
Firstname: henrik
Surname: hamrin

Re: Startproblem Kangoo 1,5 diesel 2010/11

Inlägg av hamrin » 16 aug 2019, 17:05

Hur många RPM skall motorn ligga på vid startförsök? Mäter upp till 165-172 rpm medans startmotorn går. Är den för klen kanske?
Bränsletryck i common Rail ca 104 bar.
Skriv svar