Byta jordfläta Clio -07

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
apelsinskal
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2019, 23:48
Firstname: Rickard
Surname: Welin

Byta jordfläta Clio -07

Post by apelsinskal »

Hej,
Har försökt att läsa mig till hur jag byter en jordfläta på en Clio -07 men inte hittat exakt.

Problemet är att startmotorn inte visar något livstecken alls när man vrider på nyckeln.

Har felsökt så mycket att jag kopplat en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorn och då startar den som vanligt och går bra.
Vad jag läst mig till här på forumet så är det jorden (jordflätan) som är problemet.

Har försökt hitta vart jag hittar jordflätan på clio:n.
Kan inte hitta den, innanför vänster hjul har jag läst men kan inte se vart den är.

Det råkar inte vara någon som vet exakt vart den sitter gärna med bilder samt hur man byter den?
Måste man hissa upp bilen för att se den?

Ska i väg och köpa en ny i morgon tänkte jag men vet inte riktigt vilken längd heller iom att jag inte hittar den.

mvh
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta jordfläta Clio -07

Post by Stymie »

Följ kablaget från minuspolen på batteriet så kommer du rätt. Kolla även den som (antagligen) sitter på mellan växellåda och kaross.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
apelsinskal
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2019, 23:48
Firstname: Rickard
Surname: Welin

Re: Byta jordfläta Clio -07

Post by apelsinskal »

Tack för svar.
Precis. Minus från batteriet går in i chassit vid batteriet och ser bra ut. Även testat att koppla startkablar från minus till chassiet utan lyckat resultat, så jag misstänker att det är den "andra".
Växellådan till chassiet misstänker jag att jag måste lyfta för att se?

Mvh
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta jordfläta Clio -07

Post by Stymie »

På andra sidan om infästningen in chassit bör den fortsätta till motorblocket. (eller åtminstone nära den punkten)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply