Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by jakobk »

Bilder på dörren:
http://syscare.se/files/megan-the-door-1.JPG
http://syscare.se/files/megan-the-door.JPG

Mitt fönster har fastnat i nerfällt läge. Jag har tittat på film på Youtube, men verkligheten och filmen skiljer sig...! Min dörr sitter fast som attan!! Vad göra!?

Tänkte försöka själv innan jag uppsöker verkstad... än så länge är det uppehåll! :-)
Jakob Krabbe
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by Stymie »

Ser ut som Mégane II.

Har du problem med att få bort dörrsidan? Den är svår att få bort. Det är två-tre metallhakar som håller i plastcylindrar som hindrar dörrsidan från att lyftas av. På något sätt ska man dra upp och ut, men jag blev tvungen att använda en lång skruvmejsel för att bända lite. Jag håll nog på i tre timmar (lysa, fotografera, kolla, bända etc).

När du väl har fått bort sidan så är det antagligen Temic-modulen som spökar, så se till att skaffa en ny å det snaraste (kan vara bra att ha i alla fall). På min hade både Temic-modul och kontaktstycke smält samman till en enhet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by jakobk »

Tack för svar!
Min bil, enligt Biltema! "RENAULT MEGANE II Kombi (KM0/1_) 1.6 2005 113Hk "

Jag snackade med några mekarkillar idag och dom förklarade lite... Hur köper jag en sån motor då? Han förklarade att rutan hålls uppe av en sax-liknande konstruktion och man måste ha en frisk motor för att hålla uppe rutan.

Här lär man sig nya saker hela tiden!
Jag ska ut nu och försöka få loss inredningen baserat på det som dom och du skriver.

Jag arbetar varje dag och kommer hem kl. 18:30 och sen äta... och först efter det kan jag fixa med bilen!
Jakob Krabbe
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by Stymie »

Du behöver troligen inte någon motor. I värsta fall har plasthållarna för vajern gått sönder, i bästa fall är det bara Temicmodulen som är trasig. Är det en plasthållare är det enklast att antingen köpa en komplett "sax" eller köpa plasthållarna separat på e-Bay. Det är sällan fel på själva motorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by jakobk »

Okej! Tackar ödmjukast! Det låter lovande!

Problemet just nu är att jag inte får av insidan av själva dörren... Tips från coachen!? Vad tror du om kofot?
Jakob Krabbe
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by Stymie »

Kofot var min tanke också, men jag lyckades besinna mig. Se till att ALLA skruvar är borta (den som sitter i mitten av dörren var svårast att hitta och komma åt). Lyft sedan sidan uppåt, lyfta av nedkanten från de två "låspinnarna", skjut ut övre kant och ta paketet nedåt. %&"#%/&###-bökigt. Ska ta fram bilderna på hakarna/låspinnarna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by Stymie »

Det sjuka är att låspinnarna är olika riktade ... se bilder nedan
https://www.flickr.com/photos/stymie/49 ... otostream/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by jakobk »

Tackar ödmjukast för ditt stora engagemang! Gud kommer tacka dig personligen.... ja, typ... eller nåt...! :-)

Jag har inte rört bilen sen sist och nu är det snöstorm ute. Jag har slitit med att försöka få loss inredningen, men jag tänker, fungerar det för dig måste det ju fungera även för mig...!

Jag har gjort det som du beskriver, men inte tillräckligt våldsamt, tydligen! Där har jag mycket att lära av dig! Jag ska försöka fixa denna veckan och på helgen är jag helt ledig, som omväxling! Tusen tack för ditt fina inlägg!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Själva händelsen: Jag var på Coop-parkeringen och skulle dra ner rutan och be en kvinna vänta med att öppna dörren.... jag skulle åka. Inget hände med rutan, jag åkte... till sopstationen. Stängde av bilen och DÄR åkte rutan ner och sen ville den inte röra sig mer! Passagerarsidan, fram.

Liknande hände med höger bak, men den fastnade i uppfällt läge, så det var inte lika stressigt. Det löste sig när batteriet laddade ut och jag fick plocka ut batteriet och ladda hemma. När det var färdigt så fungerade rutan igen! Det var ju trevligt...! Min tro är att samma kanske kan hända med framrutan, om batteriet är avkopplat tillräckligt länge. Jag har kopplat av batteriet, men kanske inte tillräckligt länge!?
Jakob Krabbe
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by anlu »

Hej Jakob, om du fortfarande inte lyckats få bort dörrsidan. Det är bökigt första gången, jag hade viss hjälp av informationen på dessa hemsidor:
https://winwiz.weebly.com/
http://www.renaultwindow.co.uk/
Finns en del trådar på forumet som handlar om den ofta felande regulatorn på hissmotorn, länkar till en av de tidigare jag är skyldig till:
viewtopic.php?f=25&t=18220&p=106806#p106806
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Renault Megan Kombi, fönster passargerarsidan.

Post by jakobk »

Tack för länkarna!
Problemet kvarstår men nu har jag gett upp! :-)
Jag har kunnat låna bil och det har gått bra. Men nu har jag beställt tid hos verkstaden för jag måste få det fixat och klarar inte själv.

Jag har tagit hand om min vän som är sjuk, så det har inte funnits tid att fördjupa sig i detta. Men länkarna kommer säkert både mig och andra till godo så det var omtänksamt av dig!
Jakob Krabbe
Post Reply