Inställning insprutningstidpunkt Kangoo 1,9D

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Teknikern
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2017, 01:41
Firstname: Ronny
Surname: Thörn
Location: Sköldinge

Inställning insprutningstidpunkt Kangoo 1,9D

Post by Teknikern »

Jag har en Kangoo 1,9D som insprutningspumpen står väldigt fel på, toppen är renoverad efter ett kamremshaveri där kam och tre överfall samt ventiler havererade. Kammen är hopskarvad, nya överfall gjutna och inskavda, ventiler med styrningar bytta samt att timingen mellan kam och vev stämmer (det är jag 100% säker på).

Bilen hade stått i 4 år innan jag fick den och då var den torr på diesel så spridarna trycktes och är felfria men bilen vägrade starta då insprutningspumpen torkat ihop så den revs och rengjordes och kollades upp och motorn gick fint men var oändligt svag.

Efter ny rivning av pump hittades en ytterst liten metallflinga som fanns där jag inte kom åt att göra rent första gången och som blockerade kolven till förinställningsventilen, nu är motorn uppstartad igen men knackar nåt bedrövligt och går inte på tomgång då pumpen står alldeles för tidigt.

Det jag behöver veta är var förinsprutningstiden ska börja men det kan eller vill ingen svara på så nu behöver jag ha hjälp, är det nån som vet det gradtalet?
Ronny Thörn
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Inställning insprutningstidpunkt Kangoo 1,9D

Post by Stymie »

Tror att du behöver vara tydligare med vilken motortyp och variant du har. Årsmodell på bilen kan också vara bra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Teknikern
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2017, 01:41
Firstname: Ronny
Surname: Thörn
Location: Sköldinge

Re: Inställning insprutningstidpunkt Kangoo 1,9D

Post by Teknikern »

Årsmodell är 2000 och motorn är en D 65 1,9 på 64 hk.
Ronny Thörn
Post Reply