Felkod p1750

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Henka65
Posts: 1
Joined: 15 Apr 2020, 20:25
Firstname: Henrik
Surname: Linnman

Felkod p1750

Post by Henka65 »

Hejsan! Är ny här men hoppas på bra hjälp från er.
Jag har en Rnault Megane fas3 2012 1,5 dCi med dubbelkopplingslåda. Gått 33000 mil och det är långa fina mil
Nu till problemet, för en månad sen så gjorde jag en längre resa hem på 25 mil. Efter ungefär 8 mil så gjorde jag ett vägbyte. När bilen började växla upp 2:an till 3:an tror jag det var, så lyser texten i vitt check auto gearbox och motorn tappade kraften. Jag stannade och stängde av motorn och startade om den i förhoppning om att det var tillfälligt. ( Den har gjort så vid extrem halka när hjulen haft olika hastighet. Nå väl, efter jag startade om bilen så står det även med röd text. Check antipollution.
Då jag har en körjournal med inbyggd felkodläsare fick jag koden p1750.
Jag har låtit tvångsregenera partikelfiltret men det verkade inte vara problemet. Nu kan jag köra cirka 2-3 mil och bilen går perfekt lådan växlar mjukt o fint. Men så kommer dett vägbytet och då kommer felet åter. Vid gaspådrag så tappar den bara orken och går på lägre effekt. Om motorn kallnar så går den 2-3 mil igen.
Jag har även gjort rent EGR ventilen och blåst rent slangen från tryckgivaren till partikelfiltret. Misstänkte även MAP sensorn ( laddtrycksgivaren, men det verkar inte vara felet.
En verkstad som läste ut felkoderna fick det till att solenoiden i lådan är felet.
Snälla är det någon här i forumet som känner igen detta.
Henrik
Post Reply