Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dss004
Posts: 5
Joined: 02 Dec 2020, 09:20
Firstname: Marcus
Surname: Svärd

Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Dss004 »

Hej. Har en renault megane 2008, och i söndags så lös airbag lampan 2ggr, 5minuter åt gången ungefär.

Kollade sedan under förarstolen, och där hänger denna kontakt.
Den silvriga fjädern på bilden går att pressa in så att en knapp trycks in. Min tanke är att det kanske är så bilen känner av att någon sätter sig i stolen? (Kan dock ingenting om bilar)

Har ni någon koll på vart denna sladdkontakt ska sättas fast någonstans?

Mvh

Image

Image

Image

Image
Last edited by Dss004 on 10 Dec 2020, 13:16, edited 1 time in total.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Stymie »

Nu ser man inga bilder i ditt inlägg, men löst kablage under stolarna brukar garantera lysande airbaglampa. Det är minst ett par sladdar som hör ihop med airbagsystemet under stolen. Dels till bältesförsträckaren dels själva sidoairbagen i stolen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dss004
Posts: 5
Joined: 02 Dec 2020, 09:20
Firstname: Marcus
Surname: Svärd

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Dss004 »

Stymie wrote: 05 Dec 2020, 14:47 Nu ser man inga bilder i ditt inlägg, men löst kablage under stolarna brukar garantera lysande airbaglampa. Det är minst ett par sladdar som hör ihop med airbagsystemet under stolen. Dels till bältesförsträckaren dels själva sidoairbagen i stolen.
Oj, hade visst valt för få timmar dom fick vara kvar på servern.
Nu har jag uppdaterat bilderna.

Är detta en kabel du/ni känner igen?
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Starbright »

Det du visar på bilderna är en liten sensor som talar om stolspositionen för Srs-styrenheten. Den vet då om den skall blåsa upp airbagen med halv storlek eller full storlek beroende på hur lång chauffören är.
Väldigt svårt att förklara hur du skall montera tillbaka den, men den skall sitta på själva stolens ram där stolen dras fram och tillbaka. man kan känna små hål där den passar på en av sidorna av stolsskenorna.
Lycka till.
Johnny Söderström
Dss004
Posts: 5
Joined: 02 Dec 2020, 09:20
Firstname: Marcus
Surname: Svärd

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Dss004 »

Starbright wrote: 26 Dec 2020, 14:14 Det du visar på bilderna är en liten sensor som talar om stolspositionen för Srs-styrenheten. Den vet då om den skall blåsa upp airbagen med halv storlek eller full storlek beroende på hur lång chauffören är.
Väldigt svårt att förklara hur du skall montera tillbaka den, men den skall sitta på själva stolens ram där stolen dras fram och tillbaka. man kan känna små hål där den passar på en av sidorna av stolsskenorna.
Lycka till.
Jag fann en plats på ramen där den passade perfekt. (Den enda platsen som den passade på)

Men när jag knäpper fast den där, så trycks ju inte fjädern/knappen in någon gång?
Gör den ens någon nytta där då? Varför har sensorn en fjäder-knapp om den aldrig trycks in :P

Innan ditt inlägg så hade jag tagit ett buntband o lindat runt den, så knappen hölls intryckt. (Då slocknade airbaglampan).


EDIT:
Nu såg jag att sensor-knappen visst trycks in ifall sätet är framskjutet närmast ratten. (Så platsen jag fann är den rätta platsen för sensorn)
Då beror min airbag-lampa på något annat då... hmm..

Konstigt bara att airbaglampan lös konstant, för att sedan slockna när jag startade om bilen med den sensorknappen intryckt.

Någon som har någon ide? :-)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Starbright »

Supervanligt med glappa kontaktstift i stolskablagen. Men det finns många saker som får srs-lampan att lysa. Må nog ta en utläsning av felkoder för att säkert få veta vad som orsakar lampan.
Johnny Söderström
Dss004
Posts: 5
Joined: 02 Dec 2020, 09:20
Firstname: Marcus
Surname: Svärd

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Dss004 »

Starbright wrote: 07 Jan 2021, 21:09 Supervanligt med glappa kontaktstift i stolskablagen. Men det finns många saker som får srs-lampan att lysa. Må nog ta en utläsning av felkoder för att säkert få veta vad som orsakar lampan.
Sparas felkoden i bildatorn även om lampan inte lyser?

Det dumma är att 90% av fallen så lyser den bara i max 5-10min, mellan 1-2ggr om dagen.

Vissa dagar lyser den inte alls.

Och väldigt sällan kan den lysa en hel dag
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Airbag lyser, hängande sladd under stol (bilder)

Post by Starbright »

ja den sparas
Johnny Söderström
Post Reply