Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Pgr77 »

Jag har en clio från 2006, där lyset inte slocknar ibland, ibland slocknar det. Jag har hittat aktuellt relä i boxen som sitter bredvid batteriet, och när lyset förblir tänt så surrar det från det relät. Jag antar eller är rätt säker på att det är det som är problemet, ett slitet relä, men jag ska kolla jordningen mellan motor och batteri också för sakens skull. Såg i en tråd att man kunde göra det för att utesluta jordfel. Var får man tag på dessa små relän? Går de att hitta på nätet eller måste man glida in till renault och be dem ta hem ett?
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Re: Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Pgr77 »

Nu har jag inget halvljus alls. Är det någon som har varit med om detta och vet vad som kan göras?? Vill gärna använda bilen. Jag har kollat alla säkringar och alla är hela.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Stymie »

Reläbyte. Det brukar finnas ett kretsschema på dem. I så fall kan du troligen hitta ett generiskt sådant med samma funktion. Jämför exempelvis mot dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000017796
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Re: Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Pgr77 »

Jag blev inte klok på hur det där funkar, så jag åkte ner med biln till lokala autoexperten här och han konstaterade att det är kontaktrullen bakom ratten som är problemet. Han bekräftade även med renaultverkstan i stan att det är den. Tyvärr är den restad och ingen vet riktigt när den kommer. Vi får se, tur att det går mot ljusare tider iaf :-D
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Stymie »

Hmmm, det där låter märkligt. Rattrullen har ju inget med belysningen att göra. Med tanke på det så skulle jag misstänka det kablage som går mellan de två spakarna vid ratten. Har du haft något problem med torkarna också?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Re: Lyset förblir tänt, Clio III 2006

Post by Pgr77 »

Är ju ett tag sen nu. Grejen är den att jag har haft vatten som runnit in i lådan i motorrummet, och det har i sin tur gett en hel del felkoder på olika saker. Körde i regn tidigare i höstas och då började airbaglampan lysa, när jag kom hem och vred av nyckeln så stannade inte motorn. Så, ur med den där boxen, torka ur lådan, låta boxen ligga inne och torka ett par dagar. Hittade en lödning som var rätt dålig som jag fixade till, sen har jag inte haft problem där. Sen slocknade helljuset så fort jag slog på det, torkarna gick inte osv. Började rota i det där med rattspakarna och hittade till sist en kabel i kontakten på vänster sida som inte satt fast i kontakten. Pillade bort resterna av kabeln i kontakten och tryckte i kabeln med en kniv. Kontakterna är av kronetyp, så det fungerar klockrent nu.
Post Reply