Turbo och motorras på dci-motorer?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

pert
Posts: 21
Joined: 16 Jul 2005, 13:31
Location: Uppsala

Turbo och motorras på dci-motorer?

Post by pert »

Om man läser på
http://forum.parkers.co.uk/topic.asp?TO ... hichpage=1
så verkar det vara väldigt vanligt att turbon skär och att sedan motorn suger i sig motoroljan och sedan går tills den skär om man inte hinner lägga i växel och få stopp på motorn på det viset...
Som ägare till en Laguna II 1,9 dci känns ju inte det särskilt kul. Nu är väl denna bil inte så vanlig i Sverige, men är det någon som har någon uppfattning om detta problem existerar här också? Jag har kollat med en Volvo/Renault ÅF, men enligt dem fanns inga åtgärder från Renault ang detta. Det verkar som det finns moddade oljerör till turbon samt ny EGR-ventil samt en förstärkt intercooler som åtgärd. Också kortare bytesintervall på oljan och att man skall ha helsyntet av bästa kvalitet.
Åsikter, någon?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det enda jag vet är att man ska köra med 5-40 (Renault tyskland), absolut inte 0-40 eller 10-30 osv.. Om du hör att tubon ändrar ljudkaraktär så ska du nog vara försiktig.
När man har fått en turbo skada är det plikt att byta intercooler men det struntar många i , påföljden blir att någon del letar sig genom systemet och flyger in i motorn efter massor av mil. Sen står man där och undrar vad som hände.

Det vanligaste felet på din och 2.2 an är egr ventilen som sätter igen sig. Det finns en ny modell som ska vara bättre. Du kan koppla ur egr ventilen går bilen mycket bättre då så behöver du antingen rengöra egr ventilen eller byta den.

Dom flesta fall jag känner till har haft problem med ?injection lampan? innan turbon rasat. Så har du något sådant problem skulle jag be Renault kolla lite extra.

Bensinaren har Mitsubishi turbo och inte alls dom problem som dci`n har. /christer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Min Laguna II 1,9 dci larmar för insprutningsfel ganska ofta har varit på verkstad för det många ggr åxå..så man undrar vad som kommer hända efter att man läst detta....
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />Min Laguna II 1,9 dci larmar för insprutningsfel ganska ofta har varit på verkstad för det många ggr åxå..så man undrar vad som kommer hända efter att man läst detta....
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag skulle kräva att dom fixar det. Renault är medveten om problemet. Även om volvo låtsas om som att det regnar....
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Kollade på ic`n idag uppblåst ca 2cm på mitten på ovansidan. kollade inte under men antagligen lika mycket där..Har du kollat din pert? är nog till 100% uppblåst den åxå.....men vad är det som får turbon att rasa är dom så dåligt gjorde till lagunan eller, lr kan ju inte vara det . är det egr som skadar turbon...lr dåligt oljeflöde som gör att dom går sönder...????
pert
Posts: 21
Joined: 16 Jul 2005, 13:31
Location: Uppsala

Post by pert »

Jag kollade min intercooler nu i helgen och den är fortfarade hel. Bilen har gått strax över 12000 mil och turbon låter normalt och har inget glapp så den verkar frisk. Har haft den inne på verkstan i 8 dagar för ett skrammel när man accar på 1, 2 och 3:an som nu är diagnostiserat att det kommer från svänghjulet. Svänghjulet är tydligen delat på dessa motorer.... Någon slags ryckutjämning kanske? Skall byta svänghjul nu (säljaren betalar, puh!). Men, i den felsökningen efter skramlet har turbon, EGR-ventil, katalysator, insug etc kollats, insprutare också (fyra nya kostar visst 20 000...)
Tony, om din intercooler är svälld är det väl bäst att fixa turbon på stört? Du åker ju på katalysator och kanske hela motorn om du har otur? Kan du rapportera vad du får för besked hos Renault? Det borde ju gå att hänvisa till debatten i England för att få Renault att stå för fiolerna?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

min har inte gått 8000 än så det känns för jävligt att det redan är trasigt,jag tycker det är en felkonstruktion,men det verkar som om mitt larm om insprutningsfel har något med det att göra, för i servise datorn får han larm på högt turbotryck,men vad det är som gör det vet jag inte...min sambo tycker det låter lite mer när man accar jag har inte tänkt så mycket på det ,antagligen eftersom jag kör varje dag och inte hon.Om man gasar på friläge så låter den dock för jävligt skrammlar och rasslar och tjuter (pyser???)...har visat verkstaden länken du la upp ,han verkade helt oförstådd om felen??..
pert
Posts: 21
Joined: 16 Jul 2005, 13:31
Location: Uppsala

Post by pert »

Tony <- Hade man en slant för varje gång man hade ett fel som "det har aldrig hänt förut" så vore man rik nu. När jag läste igenom beskrivningarna på det engelska forumet har jag för mig att de brukade få varningslampa som lyste innan det hände. Pysandet du har är väl läkage i intercoolern? Du vet ingen adress till Renault Sverige man kan kontakta ang detta? Jag har kollat på www.renault.se eftersom jag tänkte skriva lite till dem ang detta.
Kanske ett mail till Aftonbladet/Expressen kan hjälpa till att mjuka upp din verkstad?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pert</i>
<br />Tony <- Hade man en slant för varje gång man hade ett fel som "det har aldrig hänt förut" så vore man rik nu. När jag läste igenom beskrivningarna på det engelska forumet har jag för mig att de brukade få varningslampa som lyste innan det hände. Pysandet du har är väl läkage i intercoolern? Du vet ingen adress till Renault Sverige man kan kontakta ang detta? Jag har kollat på www.renault.se eftersom jag tänkte skriva lite till dem ang detta.
Kanske ett mail till Aftonbladet/Expressen kan hjälpa till att mjuka upp din verkstad?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
jo man kan ju skriva, men sedan vill ingen ha bilen när man vill sälja den...
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

En sak att tänka på med turbomotorer, är att låta motorn gå en stund på tomgång efter man stannat bilen, innan man slår av den. Detta därför att turbon är ju en snurrande rotor som bygger upp ett tryck, och den behöver hinna "varva ner" mjukt och bra. Om man bara stannar och stryper tändningen direkt med en turbobil, då ber man om problem med turbon.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RolandM</i>
<br />En sak att tänka på med turbomotorer, är att låta motorn gå en stund på tomgång efter man stannat bilen, innan man slår av den. Detta därför att turbon är ju en snurrande rotor som bygger upp ett tryck, och den behöver hinna "varva ner" mjukt och bra. Om man bara stannar och stryper tändningen direkt med en turbobil, då ber man om problem med turbon.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Man skall låta den svalna ,så inte oljan koksar det är därför man skall låta den gå på tomgång.Jag gör alltid detta men vet inte vad första ägaren gjorde.Mitt problem är insprutningsfel men om det beror på turbon lr inte vet jag inte, men det är många som har rasat turbon efter det larmet....man skall helst låta motorn bli lite varm innan man gasar på, så turbon får ordentligt smörjning vid start...
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

sitter vart?

Post by Pakke »

var sitter den här berömda egr ventilen?
Lätt o ta ur o rengöra/byta?
har nämligen en 1,9 dci själv med lite småproblem :(

tacksam för svar!
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

har skrivit om det här förr.

ja turboras är vanligt på dci motorerna,har bara hört om 1,9 l motorn i lagunan men utesluter såklart inte andra.
renault hörde talas om problemen och sa att det berodde på oren motorolja.
turboraset berör motorer med garrett turboaggregat (stavas det garrett??),aggregat från mitsubishi berörs inte av detta.
egr ventilen sotar igen,ja,vanligt fel.

har fått reda på uppgifter från tidningar o forum,det går väl o söka på google för mer info.

o skriv på forumet,jag är intresserad av fler orsaker,fel.så man blir lite smartare.

laguna,finns inget bättre :D
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: sitter vart?

Post by Tony »

Pakke wrote:var sitter den här berömda egr ventilen?
Lätt o ta ur o rengöra/byta?
har nämligen en 1,9 dci själv med lite småproblem :(

tacksam för svar!
Vad har du för problem då??? Larmar den lr .. Har ju en sådan som jag Haft motor problem med,min egr sotar nog inte igen det gör den bara om man gubbkör :D peppar peppar ta i trä...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Post by Pakke »

den larmar på fault injection ibland samt att det rycker lite när man acc:ar...
undrar bara vart ventilen sitter så man kan ta ur den o kolla iaf..

/patrik
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
Post Reply