VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by vägkung »

Ny på forumet :D
Hjälper en kompis med hennes laguna (2002) som båda fönsterhissarna fram har ballat ur på.
När man försöker få ner rutan så händer inget, inget "brummande" från elmotorn hörs, jag undrar vad det vanligaste felet är när det inte funkar att få ner rutan?

Fråga två.
Ibland funkar det att öppna dörren med "card key" men oftast får hon öppna den manuellt, inga proböem att starta bilen när hon sätter i kortet, men som sagt, ibland (mestadels) funkar det inte att öppna/låsa dörren, var ska jag börja felsöka, och vad är det vanligaste felet på "card key"?

Tack på förhand
Lidlund
Posts: 27
Joined: 22 Jul 2013, 21:06
Firstname: Dan
Surname: Lundmark
Location: Linköping

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Lidlund »

vägkung wrote:Ny på forumet :D
Hjälper en kompis med hennes laguna (2002) som båda fönsterhissarna fram har ballat ur på.
När man försöker få ner rutan så händer inget, inget "brummande" från elmotorn hörs, jag undrar vad det vanligaste felet är när det inte funkar att få ner rutan?

Fråga två.
Ibland funkar det att öppna dörren med "card key" men oftast får hon öppna den manuellt, inga proböem att starta bilen när hon sätter i kortet, men som sagt, ibland (mestadels) funkar det inte att öppna/låsa dörren, var ska jag börja felsöka, och vad är det vanligaste felet på "card key"?

Tack på förhand
Ang keycard så är frågan om det "känns" att man trycker ner knappen, och om det lyser en lampa på kortet när man trycker?
Dan Lundmark
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

vägkung wrote:Ny på forumet :D
Hjälper en kompis med hennes laguna (2002) som båda fönsterhissarna fram har ballat ur på.
När man försöker få ner rutan så händer inget, inget "brummande" från elmotorn hörs, jag undrar vad det vanligaste felet är när det inte funkar att få ner rutan?

Fråga två.
Ibland funkar det att öppna dörren med "card key" men oftast får hon öppna den manuellt, inga proböem att starta bilen när hon sätter i kortet, men som sagt, ibland (mestadels) funkar det inte att öppna/låsa dörren, var ska jag börja felsöka, och vad är det vanligaste felet på "card key"?

Tack på förhand
Vanligaste felet på fönsterhissarna är att vajern rostar fast i höljet. Gör den det så löser överströmsskyddet ut och motorn startar inte. Går vajern av eller om plasten som håller rutan går sönder så får man vajersallad. Sällan som motorn går sönder. Det finns billiga hissar utan motor att köpa på eBay.

Nyckeln brukar släppa i lödningar till knappen. Rasslar det när man skakar på nyckeln så har det släppt på alla lödpunkter. Innan dess kan det vara glapp och då vill det till att det integrerade batteriet är i bra form för att ge tillräcklig ström.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by vägkung »

Stymie wrote:
vägkung wrote:Ny på forumet :D
Hjälper en kompis med hennes laguna (2002) som båda fönsterhissarna fram har ballat ur på.
När man försöker få ner rutan så händer inget, inget "brummande" från elmotorn hörs, jag undrar vad det vanligaste felet är när det inte funkar att få ner rutan?

Fråga två.
Ibland funkar det att öppna dörren med "card key" men oftast får hon öppna den manuellt, inga proböem att starta bilen när hon sätter i kortet, men som sagt, ibland (mestadels) funkar det inte att öppna/låsa dörren, var ska jag börja felsöka, och vad är det vanligaste felet på "card key"?

Tack på förhand
Vanligaste felet på fönsterhissarna är att vajern rostar fast i höljet. Gör den det så löser överströmsskyddet ut och motorn startar inte. Går vajern av eller om plasten som håller rutan går sönder så får man vajersallad. Sällan som motorn går sönder. Det finns billiga hissar utan motor att köpa på eBay.

Nyckeln brukar släppa i lödningar till knappen. Rasslar det när man skakar på nyckeln så har det släppt på alla lödpunkter. Innan dess kan det vara glapp och då vill det till att det integrerade batteriet är i bra form för att ge tillräcklig ström.
Tack för svar, trevligt forum det här :D
Inget rasslande ljud i "nyckeln" och det är nytt batteri (maxell) isatt, och den lilla röda lampan lyser när man trycker ner knappen, verkar alltså som om det är nåt som är glappt alltså.

Jag får kolla på vajrarna helt enkelt, men jag undrar om det som du kallar för överströmsskyddet, ska det återställas på nåt vis eller ska det bytas?
Låt säga att jag lyckas få vajrarna att gå som de ska, kommer då fönsterhissarna att fungera utan att jag gör nåt mer (återställa överströmsskyddet eller annat?)
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

Det enda du behöver göra är att lära upp ändlägena. Hissen kommer nog bara att gå 5 cm i taget. När du så småningom till botten respektive toppen, kör fönstret ytterligare mot ändläget. Överströmsskyddet återställer sig automatiskt.

Nyckeln, finns det någon reservnyckel? I så fall, testa den. Den andra behöver nog lagas låter det som. Finns en kille i Linköping som kan göra det. Carkey.se om jag minns rätt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by vägkung »

Finns det andra modeller av renault som har fönsterhissar som passar laguna 2002?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

vägkung wrote:Finns det andra modeller av renault som har fönsterhissar som passar laguna 2002?
Nej, inte vad jag vet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by vägkung »

OK, tack då vet jag.

Tack för alla svar :D och jag hoppas jag får återkomma om det är nåt jag undrar över.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by john »

Namn på inläggen tack 8)
John Ignell Enviken
shubharora734
Posts: 1
Joined: 12 Feb 2021, 11:56
Firstname: shubharora
Surname: shubharora

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by shubharora734 »

Jag tänkte köpa vajer och nipplar men vilka längder skall det vara? Det verkar som det är flera vajrar som styr rutan, finns det någon förklaring för hur konstruktionen ser ut, typ en sprängskiss eller liknande?

Regards,
Post Reply