VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Av två onda ting så är det inte lätt att välja. Omsmord = plastfästen eller vajer går av förr eller senare. Så prova med att smörja, men det måste vara någon typ av teflonspray eller liknande, annars kommer det att gå trögare och slutligen gå av i alla fall.

Om inte annat så köper man nya delar :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tiger_elin
Posts: 17
Joined: 06 Mar 2008, 21:57
Location: Fotskäl

Re: fasen

Post by tiger_elin »

Tony wrote:
tiger_elin wrote:
spellz wrote:HMM mekade idag isär min dörr och skulle smörja :) sörjde och smörjde!!! och körde den upp o ner flera gånger!!! ta ta den slutade att låta!!! "JAG sk*t NÖJD" TA RA.... satte tillbaka allt och provkörde PLung sa det och vaier helvetet gick AV::::: Och till råga på allt så slutade de bakre hissarna att funka :( fan va tråkigt! vetfan va som hände med dem...... ja ja någon som vet så svara gärna ...... :evil:
Min fönsterhiss på förarsidan brakar rejält, så den behöver väl med smörjas... Men vet inte om jag vågar, för ifall att samma sak skulle hända min som med spellz..? Nån här som möjligtvis vet varför den gick av?
för att den redan var sliten, om du låter bli att smörja så går den garanterat av ändå, annars köp en ny med en gång..
Ok. Får hoppas då att inte det är försent med min också, utan att det fortfarande går göra nåt åt det..! :P Toppen med sådana här varningar och beskrivningar! :D
Elin Eriksson
Fotskäl

Renault Laguna -02
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Post by henrik_74 »

KLAR!!

Tack för bra beskrivning för demontering av sidopanelen mm.
(Jag tog aldrig ur hissmekanismen helt, för jag kom åt att smörja vajrarna ändå.)

På min bil var det skenorna som de blå fönsterfästena löpte längs som gnisslade mest, speciellt det främre (det hördes klart och tydligt när jag demonterat panelen och testade fönsterhissen medan jag smorde vajrarna), så jag smorde in både skenor och fästen med fett också.

Nu är det tyst som i kyrkan. :P

--

Har dock fortfarande inte lånat lödkolv för att fixa slocknade ac-belysningen... :(
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
anostomus
Posts: 3
Joined: 20 May 2008, 17:11
Location: Uddevalla

vajersats

Post by anostomus »

LENN wrote:Sedan vajern på förarsidan gått av tänkte först köpa fönstermekanismen ifrån Ebay i England men hittade då detta reparationskit: http://global.ebay.com/LAGUNA_II_2_MEGA ... 13120/item

Kan det vara något att ha?
Hej.
Jag har testade dessa vajrar.Låsnipplarna skulle limmas med ett epoxi lim som var med i satsen.Detta lim höll inte tyvärr utan det blev bortkastade pengar. Så jag personligen skulle inte rekommendera denna sats. Jag har beställt en fönsterhiss utan motor istället. 948 kr med frakt
Ronny Ohlsson
smacke
Posts: 1
Joined: 08 Sep 2009, 09:58
Location: Göteborg

Post by smacke »

Hej där.. ( första inlägget på forumet.. :) )

Bil: Megane 1.4RT -97a

Har lite problem med mina elhissar..
Det första är inget större problem (idag) och det är att när hissen på förarsidan når botten så klånkar det till ganska rejält...
Sitter det någon form av gummistopp som skall ta emot som kan ha trilla av ??

Det andra problemet är hissen på passagerarsidan.. Den fungerar inte.. :(
Jag har haft av dörrsidan och kopplat ström direkt på motorn och då fungerar den..
Men när man använder knapparna så vill den inte fungera.. Dock klånkar det till när man trycker på "uppknappen"...
Hade jag hört detta när jag hade av dörrsidan så hade jag hissat ner rutan för att se om det går att hissa upp med knapparna... Dock märkte jag detta först efteråt..

Det konstiga är att det låter oavsett om jag använder knappen på förarsidan eller passagerarsidan så det bör inte vara knapparna det är fel på..
Kan det vara kabelfel ??

Någon som har några teorier ?? :)
MarcusMaehlum
akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by akoi »

Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Tritons
Posts: 2
Joined: 20 May 2010, 20:21
Location: Nyköping

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Tritons »

Min bil, laguna. problem med fönsterhissarna. På förarsidan tjuter hissen när det är varmt ute (alltså nu). På andra sidan så hör jag hur själva mekanismen fungerar men fönstret åker varken upp eller ned. Dessvärre så glider det ner o jag blir tvungen att dra upp det med händerna. Vad göra?

Jag hörde mig för på volvo, men det skulle kosta ca 5000 att laga fönsterhissen. Sen har jag ingen AC heller, den slutande att fungera förra året. Är det kostsamt att laga det?

orolig tjej som gärna fortsätter att åka laguna. :)
Karin Ax
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

Rekommenderar byte av båda hissmekanismerna. Den högra är antagligen vajern redan av på. Den vänstra kommer att gå sönder inom kort om den inte smörjs (vilket inte är säkert att det hjälper då diametern på vajern ökar då den rostat.

Köpes lämpligen på E-bay i UK för en rimligare slant än hos Renault. I Sverige säljs de inklusive motorn (som inte är trasig). Lite mer pilligt att byta mekanismen, men vill man spara sisådär 8000 kr av sin surt skattade förmögenhet så ...

Angående ACn så har den säkert för lite köldmedium. Rekommenderar inlämning hos firma som jobbar med det alt Renaultverkstaden. Kan bli dyrt dock, begär kostnadsförslag först!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Manarello
Posts: 2
Joined: 23 May 2010, 22:41
Location: Sundsvall

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Manarello »

Blev registrerad på denna hemsida idag och kollade elhissen till höger passagerarruta fram, igår, men det är dessvärre för sent, wiren har skavts av och hela paketet är bara att byta ut.
Tritons
Posts: 2
Joined: 20 May 2010, 20:21
Location: Nyköping

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Tritons »

tack för tips! AC skall kollas i veckan av firma, kostnadsförslag 1800, kan väl vara ok? Jaha, dess hissar. Jag får boka in helgen till att smörja och fixa med detta.

:?
Karin Ax
Hakan.Wassberg
Posts: 21
Joined: 06 Oct 2007, 19:20
Location: Varberg
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Hakan.Wassberg »

Om du har helförsäkring så kan du höra med försäkringsbolaget om dom täcker ACn om det är något som behövs bytas ut.

På min Megane (05) så gick vänsterbak fönsterhiss sönder utan att det hade gnisslat eller något sådant innan, den bara gick sönder.
Borde dom inte hålla längre än 5-6 år?
Håkan Wassberg
Varberg

*Äger ingen Renault längre*
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by sOFFe »

Petade upp min passagerardörrsida idag efter att rutan inte gick att köra upp helt efter att den varit nervevad och ser då att wiren börjat fransa upp sig runt linhjulet och tjorvat in sig och låst motorn....

Hur är det, kan man byta bara wiren och är det isf "gör-det-själv"-mek med en wire från mopedhandlaren på lösmeter? Hur lång ska wiren vara isf?

Nu klippte jag bara loss de uppfransade bitarna så rutan gick att stänga iaf men det lär väl fransa upp sig mer när det väl börjat... :(

Det är en Laguna II -01 det gäller.
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Tony »

sOFFe wrote:Petade upp min passagerardörrsida idag efter att rutan inte gick att köra upp helt efter att den varit nervevad och ser då att wiren börjat fransa upp sig runt linhjulet och tjorvat in sig och låst motorn....

Hur är det, kan man byta bara wiren och är det isf "gör-det-själv"-mek med en wire från mopedhandlaren på lösmeter? Hur lång ska wiren vara isf?

Nu klippte jag bara loss de uppfransade bitarna så rutan gick att stänga iaf men det lär väl fransa upp sig mer när det väl börjat... :(

Det är en Laguna II -01 det gäller.
http://cgi.ebay.co.uk/RENAULT-LAGUNA-II ... 1e5b9d40e3
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by sOFFe »

Tack!
Det var ju helt klart överkomligt pris på!
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
Hakan.Wassberg
Posts: 21
Joined: 06 Oct 2007, 19:20
Location: Varberg
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Hakan.Wassberg »

Ber om ursäkt att jag hijackar tråden lite:
Är det någon som har instruktioner för att demontera dörrpanelen (vänster bak) i en Megane 2005?
Håkan Wassberg
Varberg

*Äger ingen Renault längre*
Post Reply