VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

oldcliosport
Posts: 2
Joined: 07 Jun 2010, 16:04
Location: Stockholm

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by oldcliosport »

Köpte en elhiss till min Clio Sport-01 från FEA Bildelar i Helsingborg. Sanslöst mycket billigare än orginalhissen från Bilia och snabb leverans. Välj en bra mekaniker bara om du inte är händig själv, han som satte in min glömde clippet som går i spåret i bildörren.
Hakan.Wassberg
Posts: 21
Joined: 06 Oct 2007, 19:20
Location: Varberg
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Hakan.Wassberg »

Ni som har en Renault tillverkad upp till och med år 2004 kan ju ta en titt på detta: http://svtplay.se/v/1678517/daliga_fons ... pa_renault och sedan gå på renault via Renault Customer service - Sweden [kundservice.sverige@renault.com] och påpeka att dom kan gott betala era dåliga el-fönsterhissar.
Hänvisa till att dom på Plus har erkänt att alla fönsterhissar som är monterade på bilar som är tillverkade upp till och med 2004 är av dålig kvalitet.

Jag har gjort det och vi får se vad som händer.

http://svt.se/2.109779/1.1678549/daliga ... t1706924=0


(min bil är tillverkad 2004 och två el-fönsterhissar har redan gått sönder)
Håkan Wassberg
Varberg

*Äger ingen Renault längre*
laguna711
Posts: 2
Joined: 31 Jul 2010, 01:37
Location: Tullinge

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by laguna711 »

Hakan.Wassberg wrote:Ni som har en Renault tillverkad upp till och med år 2004 kan ju ta en titt på detta: http://svtplay.se/v/1678517/daliga_fons ... pa_renault och sedan gå på renault via Renault Customer service - Sweden [kundservice.sverige@renault.com] och påpeka att dom kan gott betala era dåliga el-fönsterhissar.
Hänvisa till att dom på Plus har erkänt att alla fönsterhissar som är monterade på bilar som är tillverkade upp till och med 2004 är av dålig kvalitet.

Jag har gjort det och vi får se vad som händer.

http://svt.se/2.109779/1.1678549/daliga ... t1706924=0


(min bil är tillverkad 2004 och två el-fönsterhissar har redan gått sönder)

Hej alla,

köpte min första Laguna 01:a för 6 dagar sen, hade redan problem med ena (fönster bak höger) hade gått sönder, säljaren tog på sig att köpa reservdelar och byta så att det blir bra med den.
Dörrarrna fram båda brakade, missljud hördes från båda dörrarna, idag var det dags igen, fönster fram höger gick sönder, först fastnade rutan en liten bit kvar till att vara stängt, sedan gick det inte hissa upp, drog upp rutan då släpptes allt och fattade att NU HAR DET HÄNT, starx innan så hade däcktrycksvarnaren gått sönder samt en ena tändspolen hade gått av.
Vill ni höra mer? Allt detta en dag innan min sons 2 års kallas med en lista består av tusen artiklar att köpa. Allt detta hänt idag. Rena otur.

Nu har jag både läst instruktioner på hur man åtgärdar felet och sett filmen från PLUS på TV.
Ska skicka ett brev till Renault Sverige, så får vi se vad som händer med den.

Tackar för alla bra tips och instruktioner, återkommer med beskedd vad som har hänt.
Mehran Yarbakht
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Dennis »

laguna711 wrote:
Hakan.Wassberg wrote:Ni som har en Renault tillverkad upp till och med år 2004 kan ju ta en titt på detta: http://svtplay.se/v/1678517/daliga_fons ... pa_renault och sedan gå på renault via Renault Customer service - Sweden [kundservice.sverige@renault.com] och påpeka att dom kan gott betala era dåliga el-fönsterhissar.
Hänvisa till att dom på Plus har erkänt att alla fönsterhissar som är monterade på bilar som är tillverkade upp till och med 2004 är av dålig kvalitet.

Jag har gjort det och vi får se vad som händer.

http://svt.se/2.109779/1.1678549/daliga ... t1706924=0


(min bil är tillverkad 2004 och två el-fönsterhissar har redan gått sönder)

Hej alla,

köpte min första Laguna 01:a för 6 dagar sen, hade redan problem med ena (fönster bak höger) hade gått sönder, säljaren tog på sig att köpa reservdelar och byta så att det blir bra med den.
Dörrarrna fram båda brakade, missljud hördes från båda dörrarna, idag var det dags igen, fönster fram höger gick sönder, först fastnade rutan en liten bit kvar till att vara stängt, sedan gick det inte hissa upp, drog upp rutan då släpptes allt och fattade att NU HAR DET HÄNT, starx innan så hade däcktrycksvarnaren gått sönder samt en ena tändspolen hade gått av.
Vill ni höra mer? Allt detta en dag innan min sons 2 års kallas med en lista består av tusen artiklar att köpa. Allt detta hänt idag. Rena otur.

Nu har jag både läst instruktioner på hur man åtgärdar felet och sett filmen från PLUS på TV.
Ska skicka ett brev till Renault Sverige, så får vi se vad som händer med den.

Tackar för alla bra tips och instruktioner, återkommer med beskedd vad som har hänt.
Inte så konstigt att en 10 år gammal :!: bil går sönder. Evighetsgaranti eller vad tror du du ska komma till.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mr F
Posts: 32
Joined: 06 May 2007, 16:37

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Mr F »

Mitt fönster på förardörren har aldrig gått att köra varken ner eller upp. Det som nu har hänt är att rutan glider ner efter körning. Det går att trycka upp den i högsta läget igen men det måste man göra varje gång man ska åka någonstans.

Vill inte lämna in den. Vad ska jag vänta mig?
Björn Jansson, Köpmanholmen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

Troligen vajern som fransat upp sig och låst motorn. Antagligen slackar vajern lite så att rutan kasar ner eller så kan något vajerfäste gått av. Byt hissmekanism så är det troligen bara att köra igen...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Daniel E »

Funderar lite över min elhiss i förardörren, för ett par månader sen så hade frugan problem att få upp rutan, hon fick hjälpa den upp, den gick lite tungt och sedan detta hände har bara gjort några försiktiga duttningar på knappen och konstaterar motorn surrar men det händer inget. Ruta är stängd och den har inte ramlat ned i dörren.
Min fundering är om det är så att det är nått annat som gått sönder än vajrarna? eller är det bara att beställa en ny hiss?
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Tony »

Daniel E wrote:Funderar lite över min elhiss i förardörren, för ett par månader sen så hade frugan problem att få upp rutan, hon fick hjälpa den upp, den gick lite tungt och sedan detta hände har bara gjort några försiktiga duttningar på knappen och konstaterar motorn surrar men det händer inget. Ruta är stängd och den har inte ramlat ned i dörren.
Min fundering är om det är så att det är nått annat som gått sönder än vajrarna? eller är det bara att beställa en ny hiss?
Är nog bara vajrarna, öppna och kolla om du vill vara säker, helt omöjligt att se härifrån om något annat är trasigt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Daniel E »

Min tanke var att om det brukar bli nå annat fel som man kan ha en sportslig chans att laga, och brukar inte rutan alltid ramla ned när en vajer går av?
Hittade en rutmekanism på autoexperten för 1300 spänn.
http://autokatalogen.se/wls/ovik/view_a ... dNo=283000
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
jakeelee
Posts: 1
Joined: 16 Apr 2011, 12:19
Location: Alingsås

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by jakeelee »

Hej!

Har gjort bort mig totalt. Lyckades laga min elhiss med hjälp av gamla vajrar till en Puch Dakota, men lindade upp den åt fel håll så att rutan gick ner när den skulle upp och tvärtom. Kom då på den brighta iden att ändra kablarna utan att ta kort eller rita upp hur dom satt innan!!!
Nu är det så att detta funkade ju som väntat inte alls så nu måste jag hitta tillbaka med kablarna i kontaktstycket igen. Har försökt typ tusen ggr nu men utan nåt vidare resultat om man inte anser att brända säkringar e kanoners.
Undrar nu om det finns någon vänlig själ som kan ta kort på kablarna som går in i kontaktstycket till vänster framdörrs reglage på en -03 laguna.

Hoppas på att nån har detta!!!

Tack på förhand!

/Jesper
Jesper Max
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by sOFFe »

Jag bytte wire på främre passagerardörren igår, det var bara den wiren som går framåt som var dålig. Hade köpt ett komplett wireset från Ebay för ~100:- inkl frakt.
Funkade kanonbra att byta wire!

Nästa problem uppstod idag då jag skulle köra ner fönsterhissen bak, motorn går en stund men rutan rör sig inte.... :( Trycker jag med handen på rutan går den trycka ner en bit.

Så, är det samma konstruktion i bakdörrarna som fram eller är det något annat som brukar ge upp än wirarna?
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
Strid
Posts: 1
Joined: 24 Jul 2011, 20:32
Location: Åseda

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Strid »

jakeelee wrote:Hej!

Har gjort bort mig totalt. Lyckades laga min elhiss med hjälp av gamla vajrar till en Puch Dakota, men lindade upp den åt fel håll så att rutan gick ner när den skulle upp och tvärtom. Kom då på den brighta iden att ändra kablarna utan att ta kort eller rita upp hur dom satt innan!!!
Nu är det så att detta funkade ju som väntat inte alls så nu måste jag hitta tillbaka med kablarna i kontaktstycket igen. Har försökt typ tusen ggr nu men utan nåt vidare resultat om man inte anser att brända säkringar e kanoners.
Undrar nu om det finns någon vänlig själ som kan ta kort på kablarna som går in i kontaktstycket till vänster framdörrs reglage på en -03 laguna.

Hoppas på att nån har detta!!!

Tack på förhand!

/Jesper
Har du fått kort redan eller ska jag lägga upp?
Joakim Strid
Renault Laguna II 2,2 dci 2002
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re:

Post by missnöjd »

Stymie wrote:Här kommer en beskrivning om hur man går till väga för att byta främre sidorutemekanismen på en Laguna II. Tony har tidigare gjort en beskrivning som fungerar utmärkt vilken jag här kompletterat lite för noviser inom inköp och bilskruvning.

Först behöver man skaffa ny mekanism. Kostar ca 750 kr per sida inklusive frakt (beror på hur bra man är på att pruta på frakten då mekanismen kostar 45-50 pund). Tar ca 1-2 veckor att få hem.

KÖPA MEKANISMEN PÅ EBAY I ENGLAND? Ja, det gjorde jag. Fråga säljaren om de har rätt sida, eller båda och fråga om frakten speciellt :!:

Så har du äntligen fått mekanismen tillsänd dig... då börjar pillet i dörren.

1. Dra kåpan som täcker sidospegelns infästning på insidan av dörren rakt ut (inga skruvar, bara friktion). Går nog rätt trögt, men det är värt besväret då det blir lättare att få bort dörrens insida.

2. I kåpan på inre dörrhandtaget sitter en liten täckbricka i plast. Den har en liten urfasning i övre delen. Lirka in en liten mejsel och öppna locket. Skruva bort skruven (torx).

3. Lossa två skruvar (torx) i nederkant av dörrsidan. Nu sitter dörrsidan löst och hålls bara fast av tätningslist samt snäppfästen.

4. Ta tag med fingrarna i nedre hörnet på dörrsidan Dra försiktigt rakt utåt. sakta men säkert kommer sidan att släppa från fästena. Undvik att tänja ut tätningslisten för mycket. Då blir det lite svårare att få tillbaka den. När den släppt runt om så är det bara att lyfta upp den så lossnar den vid fönstret också.

5. Då är det dags att lossa kablar etc. Alla kopplingar har olika låsningar, vilket är lite jobbigt.

a) Förardörren
- Lossa vajern till dörrhandtaget, snäppfäste, bara att rycka lite försiktigt.
- Lossa kabeln till elspeglarna (lite pilligt, sitter långt in i dörrsidan). Låset på denna sitter på ovansidan.
- Lossa lampfoten för "öppen dörr" genom att vrida den 90 grader. Tänk på att lampan är varm!
- Högtalarkabeln har ett snäppfäste på kortsidan.
- Elhiss & låspanelen sitter i en plastlåda (åtminstone på en 2003:a) vilket gör att man måste lätta på den ovanifrån. Den sitter med fem clips/metallbleck och en tunn lång pinne underlättar arbetet för att få dessa bleck att släppa sitt tag. Två på vardera inre och yttre sidan samt en i framkant. Lyft panelen rakt upp. Lossa på de tre elkopplingarna (tryck in låsspärrar) och dra ut kablaget genom plastlådans öppning.
- Nu ska dörrsidan vara helt fri. lägg den på ett ställe där den inte blir smutsig.
- Lossa hissmotorns elanslutning, låsning på baksidan...

b) Passagerardörren
- Lossa vajern till dörrhandtaget, snäppfäste, bara att rycka lite försiktigt.
- Elen går genom en större kontakt, denna har ett lås som ska skjutas åt sidan. Ta isär...
- Nu ska dörrsidan vara helt fri. lägg den på ett ställe där den inte blir smutsig.

6. Om hissen har havererat helt och den inte går att köra alls.
- Ta bort inre fönsterlisten, det ger lite mer spel och rutan kan glida lite lättare.
- Lossa fönsterhissens motorn (3 torx skruvar på de flesta modellerna). Skruvarna sitter dessvärre på insidan vilket går den lite svåråtkomliga. Det finns ca 4 cm utrymme att jobba på. Ta bort motorn och låt vajrarna rulla av från trumman, den kommer preparerad på den nya mekanismen. Nu är fönstret rörligt både upp och ner med handkraft.

7. Flytta ner fönstret rejält så att du fortfarande har möjlighet att jobba på utsidan av fönstrets infästning i mekanismen. Lossa fönstersäkringarna genom att dra dessa rakt längs fönsterytan. Vrider man dessa går de sönder.

8. Lossa de 5 muttrarna (10 mm) som håller fast mekanismen.

9. Pilla ur rutan ur dess två hållare i hissen. Bänd lite försiktigt om det inte går lätt. Notera att fönstret fortfarande ska ha kvar två plastbitar i hålen. Låt sedan rutan vila mot botten i dörren.

10. Lirka ut hissmekanismen.

11. Motorn har en trumma som vajern rullas upp på. Denna ska tas bort och ersättas med den som medföljer den nya mekanismen. Om trumman sitter fast, ge den en dos med 5-56 på axeln och försök sedan lirka upp den med en skruvmejsel i nederkant.

Att få allt på plats igen är samma som att göra allt baklänges. Glöm inte att testa alla funktioner samt att det inte ligger och skräpar någon överbliven mutter innan du slår fast dörrsidan igen.

FÖR ATT SEDAN FÅ HISSEN I NORMAL FUNKTION MÅSTE DEN KÖRAS TILL SINA ÄNDLÄGEN. Det innebär att den först går ca 10 cm per körning. Låt hissen köra hela vägen upp först och sedan ned. Ge den en extra tryckning i ändlägena. Om du gjort rätt kommer den att vara som när bilen var ny. :wink:

Lycka till 8)


Vilken hjälpsam beskrivning !

Finns det möjligen nån liknande för Scenic -04 elhissar?
Ingemar Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by Stymie »

Ingen vad jag sett på forumet. Du har chansen att göra en! Bör vara ganska likt Lagunan i stora drag.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
R10 Major
Posts: 1
Joined: 03 Nov 2014, 20:54
Location: Linkøping

Re: VARNING Elhissar LagunaII

Post by R10 Major »

Personlig har dette hendt med høyre vindusheis fem ganger på min Laguna2t.
Kjøper nytt wiresett for noen hundringer. får også med andre plastdeler som bør byttes.
Olav Skoglund
Post Reply