VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Inlägg av Tony » 15 aug 2007, 10:01

upp,fler som behöver läsa...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spiff
Inlägg: 597
Blev medlem: 08 dec 2002, 14:27
Ort: Karlskrona/Hasslö

Inlägg av Spiff » 17 aug 2007, 17:19

Måste bara påpeka att det är fler renaulter än laguna 2 som har denna korkade konstruktion. Så alla som går med vajer borde man ju smörja..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Inlägg av Tony » 17 aug 2007, 17:29

jo men på en del går plasten sönder istället.. och läser man här så är det mest Lag II
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Magnus_Lind
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 nov 2007, 14:05
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus_Lind » 05 nov 2007, 14:20

Hej,
Är ny här på forumet. Jag har också drabbats av detta fel, vajern har gått av och trasslat in sig vid elmotorn. Jag tänkte köpa vajer och nipplar men vilka längder skall det vara? Det verkar som det är flera vajrar som styr rutan, finns det någon förklaring för hur konstruktionen ser ut, typ en sprängskiss eller liknande?
Magnus Lind
Laguna 1.9 Dci Kombi -03
BMW M3 Limo -97
Användarvisningsbild
Stymie
Inlägg: 3080
Blev medlem: 24 jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stymie » 06 nov 2007, 20:26

Bild

Jag är på väg att köpa in lite delar från England, kostar ca 750 kr där för mekanism utan motor. Kanske man ska ta hem lite extra :lol:
___
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
gonil
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 nov 2007, 17:49
Ort: Skogås

Inlägg av gonil » 04 dec 2007, 13:55

Är det samma delar till fler bilar. På min Senic -00 så har jag bytt ut elhissarna vid förardörren mot delar från skroten. På passagerarsidan sitter en träregel och håller upp rutan. :lol:

går ju bara att köpa koplett sett och motorn är ju inte sönder. För mig har det varit plastdelarna som har gått sönder och sedan har vajern dragit sönder plasten efter det.

Stymie vart köper du delarna från? webshop eller ?
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Användarvisningsbild
Stymie
Inlägg: 3080
Blev medlem: 24 jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stymie » 04 dec 2007, 18:45

www.ebay.co.uk

sök på window regulator scenic så borde du få upp lite träffar. Kolla med säljaren att de levererar till Sverige.
___
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Inlägg av Tony » 04 dec 2007, 21:40

gonil skrev:Är det samma delar till fler bilar. På min Senic -00 så har jag bytt ut elhissarna vid förardörren mot delar från skroten. På passagerarsidan sitter en träregel och håller upp rutan. :lol:

går ju bara att köpa koplett sett och motorn är ju inte sönder. För mig har det varit plastdelarna som har gått sönder och sedan har vajern dragit sönder plasten efter det.

Stymie vart köper du delarna från? webshop eller ?
ring 042-201620 och kolla pris på nytt AUTOFRANCE..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mille08
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 jan 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Inlägg av mille08 » 12 jan 2008, 21:58

min högra elhiss hackar lite när den åker ner och upp men låter inte. Är det samma problem. Värt att notera är väl att mitt batterie hade laddats ur för någon dag sen men ladda upp det igen.
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
Användarvisningsbild
MrSmecker
Inlägg: 182
Blev medlem: 14 apr 2006, 23:21

Inlägg av MrSmecker » 12 jan 2008, 23:18

min högra elhiss hackar lite när den åker ner och upp men låter inte. Är det samma problem. Värt att notera är väl att mitt batterie hade laddats ur för någon dag sen men ladda upp det igen.
Om jag uppfattat symptomet rätt så behöver elhissmotorn initieras, dvs lära sig ändläget. Hissa upp rutan fullt och håll kvar knappen ett par sekunder. Klart!
Användarvisningsbild
Stymie
Inlägg: 3080
Blev medlem: 24 jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stymie » 20 jan 2008, 22:50

Här kommer en beskrivning om hur man går till väga för att byta främre sidorutemekanismen på en Laguna II. Tony har tidigare gjort en beskrivning som fungerar utmärkt vilken jag här kompletterat lite för noviser inom inköp och bilskruvning.

Först behöver man skaffa ny mekanism. Kostar ca 750 kr per sida inklusive frakt (beror på hur bra man är på att pruta på frakten då mekanismen kostar 45-50 pund). Tar ca 1-2 veckor att få hem.

KÖPA MEKANISMEN PÅ EBAY I ENGLAND? Ja, det gjorde jag. Fråga säljaren om de har rätt sida, eller båda och fråga om frakten speciellt :!:

Så har du äntligen fått mekanismen tillsänd dig... då börjar pillet i dörren.

1. Dra kåpan som täcker sidospegelns infästning på insidan av dörren rakt ut (inga skruvar, bara friktion). Går nog rätt trögt, men det är värt besväret då det blir lättare att få bort dörrens insida.

2. I kåpan på inre dörrhandtaget sitter en liten täckbricka i plast. Den har en liten urfasning i övre delen. Lirka in en liten mejsel och öppna locket. Skruva bort skruven (torx).

3. Lossa två skruvar (torx) i nederkant av dörrsidan. Nu sitter dörrsidan löst och hålls bara fast av tätningslist samt snäppfästen.

4. Ta tag med fingrarna i nedre hörnet på dörrsidan Dra försiktigt rakt utåt. sakta men säkert kommer sidan att släppa från fästena. Undvik att tänja ut tätningslisten för mycket. Då blir det lite svårare att få tillbaka den. När den släppt runt om så är det bara att lyfta upp den så lossnar den vid fönstret också.

5. Då är det dags att lossa kablar etc. Alla kopplingar har olika låsningar, vilket är lite jobbigt.

a) Förardörren
- Lossa vajern till dörrhandtaget, snäppfäste, bara att rycka lite försiktigt.
- Lossa kabeln till elspeglarna (lite pilligt, sitter långt in i dörrsidan). Låset på denna sitter på ovansidan.
- Lossa lampfoten för "öppen dörr" genom att vrida den 90 grader. Tänk på att lampan är varm!
- Högtalarkabeln har ett snäppfäste på kortsidan.
- Elhiss & låspanelen sitter i en plastlåda (åtminstone på en 2003:a) vilket gör att man måste lätta på den ovanifrån. Den sitter med fem clips/metallbleck och en tunn lång pinne underlättar arbetet för att få dessa bleck att släppa sitt tag. Två på vardera inre och yttre sidan samt en i framkant. Lyft panelen rakt upp. Lossa på de tre elkopplingarna (tryck in låsspärrar) och dra ut kablaget genom plastlådans öppning.
- Nu ska dörrsidan vara helt fri. lägg den på ett ställe där den inte blir smutsig.
- Lossa hissmotorns elanslutning, låsning på baksidan...

b) Passagerardörren
- Lossa vajern till dörrhandtaget, snäppfäste, bara att rycka lite försiktigt.
- Elen går genom en större kontakt, denna har ett lås som ska skjutas åt sidan. Ta isär...
- Nu ska dörrsidan vara helt fri. lägg den på ett ställe där den inte blir smutsig.

6. Om hissen har havererat helt och den inte går att köra alls.
- Ta bort inre fönsterlisten, det ger lite mer spel och rutan kan glida lite lättare.
- Lossa fönsterhissens motorn (3 torx skruvar på de flesta modellerna). Skruvarna sitter dessvärre på insidan vilket går den lite svåråtkomliga. Det finns ca 4 cm utrymme att jobba på. Ta bort motorn och låt vajrarna rulla av från trumman, den kommer preparerad på den nya mekanismen. Nu är fönstret rörligt både upp och ner med handkraft.

7. Flytta ner fönstret rejält så att du fortfarande har möjlighet att jobba på utsidan av fönstrets infästning i mekanismen. Lossa fönstersäkringarna genom att dra dessa rakt längs fönsterytan. Vrider man dessa går de sönder.

8. Lossa de 5 muttrarna (10 mm) som håller fast mekanismen.

9. Pilla ur rutan ur dess två hållare i hissen. Bänd lite försiktigt om det inte går lätt. Notera att fönstret fortfarande ska ha kvar två plastbitar i hålen. Låt sedan rutan vila mot botten i dörren.

10. Lirka ut hissmekanismen.

11. Motorn har en trumma som vajern rullas upp på. Denna ska tas bort och ersättas med den som medföljer den nya mekanismen. Om trumman sitter fast, ge den en dos med 5-56 på axeln och försök sedan lirka upp den med en skruvmejsel i nederkant.

Att få allt på plats igen är samma som att göra allt baklänges. Glöm inte att testa alla funktioner samt att det inte ligger och skräpar någon överbliven mutter innan du slår fast dörrsidan igen.

FÖR ATT SEDAN FÅ HISSEN I NORMAL FUNKTION MÅSTE DEN KÖRAS TILL SINA ÄNDLÄGEN. Det innebär att den först går ca 10 cm per körning. Låt hissen köra hela vägen upp först och sedan ned. Ge den en extra tryckning i ändlägena. Om du gjort rätt kommer den att vara som när bilen var ny. :wink:

Lycka till 8)
Senast redigerad av 1 Stymie, redigerad totalt 21 gånger.
___
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Användarvisningsbild
Tony
Forumpolis
Inlägg: 8468
Blev medlem: 12 jan 2003, 19:40
Ort: Timmernabben

Inlägg av Tony » 20 jan 2008, 23:02

-Tack för hjälpen med beskrivningen och annat.... [smilie=icon_up.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
garherr
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 jan 2008, 20:32
Ort: Linköping

Inlägg av garherr » 21 jan 2008, 20:57

Tack för guiden Stymie. Får ta och beställa en mekanism på fredag när pengarna trillar in, så ska jag nog få ordning på det hela.
Mikael Garherr
Renault Laguna 1.8 Touring Euroline -02
Användarvisningsbild
spellz
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 jan 2008, 21:39
Ort: lidköping

fasen

Inlägg av spellz » 19 apr 2008, 17:57

HMM mekade idag isär min dörr och skulle smörja :) sörjde och smörjde!!! och körde den upp o ner flera gånger!!! ta ta den slutade att låta!!! "JAG sk*t NÖJD" TA RA.... satte tillbaka allt och provkörde PLung sa det och vaier helvetet gick AV::::: Och till råga på allt så slutade de bakre hissarna att funka :( fan va tråkigt! vetfan va som hände med dem...... ja ja någon som vet så svara gärna ...... :evil:
Joakim Friman..lidköping.
laguna II -03 .............
Jocke_H
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 okt 2008, 12:23
Ort: Borås

Inlägg av Jocke_H » 26 mar 2009, 10:32

en fråga om att köpa i UK till våra bilar.

Iom att dom har förarsidan på "fel! sida, ska man be om en passagerar sida för engelsk bil eller förarsida för svensk bil?
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
Skriv svar